Overslaan en ga direct naar de inhoud

In gesprek met Tessa Soude van Voorma Walch Makelaars in het Gooi

'Inlevingsvermogen en doelgerichtheid zijn sterke eigenschappen voor een makelaar'.

‘Al sinds mijn achttiende ben ik werkzaam in de makelaardij. Aanvankelijk in de Amsterdamse vastgoedmarkt, waar ik veel off market deals heb gedaan voor partijen die ik nu in het Gooi weer tegenkom.’

 

Na Schoevers en een jaartje hotelschool kwam ik bij toeval in de makelaardij terecht en daar was ik direct op mijn plek. De vele, uiteenlopende contacten, de afwisseling, het is gewoon ontzettend leuk. In Amsterdam focuste ik me vooral op de verhuur van woningen in het hoogste segment. Bij Voorma en Walch is het breder. Het is altijd puzzelen: welke woning past bij wie en vice versa? We hebben vijf kantoren in het Gooi en een op Ibiza, die allemaal samenwerken en de bekendste in de regio zijn. Ik werk vooral in Laren en Blaricum. De dynamiek tussen de kantoren is heel inspirerend, de sfeer informeel. Maar als er spijkers met koppen moeten worden geslagen kan het ook weleens formeel worden.

 

Als makelaar moet je deskundigheid uitstralen en meebewegen met je klant. Maar je moet het ook durven zeggen als je het ergens niet mee eens bent. Ja, nee en amen werkt niet voor het soort klanten waarmee en waarvoor wij werken. We willen graag een stevige en eerlijke gesprekspartner zijn en echt op niveau kunnen overleggen en sparren. Daarnaast zijn inlevingsvermogen en doelgerichtheid sterke eigenschappen voor een makelaar.

 

Ik ben heel visueel ingesteld en heb een vrouwelijke touch. Je moet bij het bezichtigen vooral kijken naar dingen die je niet kunt veranderen, bijvoorbeeld de ligging, het perceel, de buurt... Andere zaken kunnen vaak worden aangepast. Ik denk dat juist vrouwelijke makelaars gevoel in een bezichtiging leggen en daardoor de kopers de mogelijkheden kunnen laten zien. Aan onze klanten vraag ik altijd of ze zelf een rondje in een woning willen doen of dat ik met ze mee zal lopen. In sommige huizen moet dat ook wel, vooral in het Gooi. Maar het is belangrijk de klant aan te voelen en de ruimte te geven.

 

De manier waarop mensen naar luxe wonen kijken verschilt per doelgroep, voor de een gaat het alleen om prestige, de ander wil echt comfort, privacy en veiligheid. De vraag naar luxe, ruime appartementen is enorm gestegen, veelal doordat mensen (deels) naar het buitenland vertrekken. In ons land willen ze een pied-à-terre, waarvan ze met een gerust hart de deur kunnen dichttrekken zonder zich zorgen te maken over tuin, zwembad of beveiliging. Het hogere woningsegment zal altijd blijven bestaan en ik denk zelfs dat het alleen maar breder zal worden. Veel mensen hebben meer te besteden, maar het zijn vooral de verwachtingen die steeds hoger worden.’

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Back to top