Overslaan en ga direct naar de inhoud

Vier eeuwen ambacht: het verhaal achter Royal Goedewaagen

Al sinds 1610 maakt Royal Goedewaagen op ambachtelijke wijze traditioneel Nederlands keramiek. Toch is het merk in Nederland vrij onbekend. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, vond directeur Pauline Spin.

Waar in Nederland vind je nog een keramiekfabriek waar alles, van het maken van de mallen tot het glazuren en beschilderen, nog met de hand wordt gedaan? Om precies te zijn in het Drentse Nieuw-Buinen, waar Royal Goedewaagen al meer dan vier eeuwen aangemaakt Nederlands keramiek maakt. Dertig jaar lang werden hier de huisjes van KLM gemaakt, tot de productie daarvan overging naar het buitenland. ‘Gelukkig zijn er nog genoeg andere klanten, zoals de Holland-Amerika Lijn, die het ambacht weten te waarderen en hun keramiek bij ons laten maken’, vertelt directeur Pauline Spin van Royal Goedewaagen.

Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.

Eigentijdse nostalgie
‘Iedereen kent Delfts blauw, maar bijna niemand in Nederland verbindt daar de naam Royal Goedewaagen aan’, vervolgt Pauline. ‘Je zou ons kunnen zien als een verborgen parel die zeker de moeite waard was om ontdekt te worden. Daarom hebben we enkele jaren geleden de Heritage collectie ontwikkeld die geïnspireerd is op originele Hollandse vormen, maar met kleuren van nu. Daarmee wilden we Nederland en de rest van de wereld kennis laten maken met ons merk.’

Heritage collectie
De Heritage collectie bestaat uit serviesgoed en decoratievoorwerpen zoals kandelaars, vazen en bloempotten met een heel herkenbare Hollandse vorm, uitgevoerd in sprankelende, eigentijdse kleuren. Ze worden allemaal met de hand gemaakt in de eigen fabriek. Dat begint bij het maken van de moedermal die de basis vormt voor alle gietmallen waarin de vloeibare klei wordt gedroogd. ‘Die moedermallen bewaren we allemaal in ons archief ’, aldus Pauline. ‘Daarom kunnen we ook putten uit zo’n grote collectie vormen en designs.’

Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.

Stoken
Als de kleivorm gedroogd is, wordt hij voorzichtig uit de mal gehaald en met de hand verder afgewerkt. Kleine oneffenheden en randjes worden weggewerkt tot het model helemaal perfect is. Dan pas gaat het stuk in de oven. De klei wordt nu voor de eerste keer gestookt. Dat gebeurt ongeveer acht uur lang op een temperatuur van 1100 graden. De gestookte klei die uit de oven komt wordt biscuit genoemd.

Kleuren en decoreren
Na het stoken is het model klaar om geschilderd of gedecoreerd te worden. Dat gebeurt met de hand in het eigen atelier van Royal Goedewaagen. Pauline: ‘Wij zijn de enige aardewerkfabriek in Nederland waar alle decoratietechnieken in eigen atelier worden uitgevoerd. De ambachtslieden die hier vaak al tientallen jaren werken, zijn dan ook ons grootste kapitaal. Daarom besteden we ook veel aandacht aan het opleiden van een nieuwe generatie. We vinden namelijk dat dit ambacht niet verloren mag gaan.’

Tweede en derde stook
Na het decoreren gaat het keramiek nog eens acht uur lang de oven in. Daarna wordt het voorzien van een neutrale of gekleurde transparante glazuurlaag. Alle kleuren die hiervoor worden gebruikt, worden samengesteld in het eigen laboratorium. Als de laatste glazuurlaag is aangebracht gaat het aardewerk voor de laatste keer de oven in en wordt het nog eens acht uur gestookt. Ten slotte wordt elk stuk met de hand gecontroleerd op afwijkingen en imperfecties. Pas als een vaas, bord of miniatuur helemaal perfect is, mag het merkteken Royal Goedewaagen worden aangebracht.

 

Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.

Kleine oplage
Pauline: ‘Het grote voordeel van deze ambachtelijke productiewijze is dat we onze collectie kunnen aanpassen aan de vraag. We hoeven niet per se duizenden stuks te maken om rendabel te kunnen zijn. Als een bepaalde kleur goed of minder goed loopt, passen we de productie daarop aan. Daardoor kunnen we ook limited editions maken, vaak in samenwerking met bekende designers, zoals de Shapes geurkaarsen met Edith Beurskens of kerstballen voor interior designer Noëlle Baartmans.’

Duurzaamheid
Hoewel de werkwijze traditioneel en ambachtelijk is, gaat Royal Goedewaagen wel degelijk met de tijd mee ‘Duurzaamheid is een belangrijk thema, zeker in een bedrijf waar onder meer veel energie wordt gebruikt tijdens het stoken. Daarnaast kijken we hoe we producten kunnen hergebruiken. Bij keramiek dat al gekleurd en gestookt is, is dat niet gemakkelijk. We zijn nu aan het kijken of we gebruikt keramiek kunnen vermalen en dit gruis kunnen hergebruiken voor nieuw keramiek. Zo gaan we als eeuwenoud bedrijf met onze tijd mee. Met succes, want onlangs ontvingen we de B Corp-erkenning die onze inzet voor duurzaamheid onderstreept.’

Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.
Fotografie: Ernie Enkelaar.

De wereld veroveren
Pauline is trots op de bereikte resultaten. De Heritage collectie wordt inmiddels in meer dan dertig winkels in Nederland verkocht en staat sinds kort ook in het Conservatorium Hotel in Amsterdam. ‘Ons doel is om met Royal Goedewaagen de hele wereld te veroveren. We zijn goed op weg!’ royalgoedewaagen.com

Neem nu een abonnement op Residence en Residence Traveller en kies jouw favoriete cadeau t.w.v. € 140 van Royal Goedewaagen – zolang de voorraad strekt.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Redactie

Back to top