Toen Jeannette ten Kate decennia geleden begon met The Art Connector werd ze in de traditionele kunstwereld wat meewarig aangekeken. Inmiddels begeleidt ze met succes en bezieling talloze mensen met lezingen, privétours, kunstaankopen en meer. Zo ook voor Residence tijdens PAN Amsterdam 2022.
Hoe ben je in het vak gerold?
‘Op de middelbare school wist ik al: later wil ik in de kunstwereld werken. Als tiener ging ik in Parijs aan de slag als au pair. Voelde ik me down, dan ging ik naar het museum en kwam ik er steevast gelukkiger uit. De uitdaging van het puzzeltje dat je voor je ziet in een kunstwerk, en dat gevoel wanneer het kwartje valt. Ongeëvenaard. Het maakt ruimte in mijn hoofd, mijn rechterhersenhelft, een diepgevoelde vrijheid. Zelf kunst maken was geen optie, want ik kan nog geen rechte lijn op papier krijgen. Grappig genoeg is mijn zoon nu kunstenaar.
Ik ben kunstgeschiedenis gaan studeren. Na een stage bij Sotheby’s ben ik in 1990 gaan werken bij het pas opgerichte Veilinghuis Glerum, waar ik verantwoordelijk was voor de moderne en hedendaagse kunst. In 1999 ben ik voor mijzelf begonnen als kunstadviseur. Geen gemakkelijk pad, want in Nederland was het niet bepaald gangbaar wat ik aanbood. Namelijk het openbaar en toegankelijk maken van de markt- werking aan een groter publiek, inclusief alle bijbehorende voor- en nadelen en risico’s.’
Waarvoor komen klanten bij jou?
'Wat ik doe valt niet uit boekjes te leren. Ik breng mijn kennis, ervaring, netwerk en persoonlijke blik mee. Ik ben consultant, leraar en taxateur. Ik taxeer bijvoorbeeld veel verzamelingen voor verzekeringen. Veertien jaar geleden heb ik de Arts Club opgericht met leden uit Nederland en België. We kijken echt verder: hoe komt de prijs van een kunstwerk tot stand (spoiler: dat is dus niet uit de lucht gegrepen, er bestaat een set regels voor), waarom wordt de ene kunstenaar wel groot en de ander niet, wat betekenen bepaalde inscripties achter op een schilderij of object. Ik houd bijzondere tours langs ateliers, privécollecties, musea, galeries, speciale happenings en beurzen van Venetië tot Kassel, Hongkong en New York. Een belangrijk onderdeel is de consultancy waarbij ik particulieren en bedrijven adviseer bij hun kunst aan- en verkopen.’
Wat valt op aan de kunstwereld van de afgelopen jaren?
‘De grootste verandering is online. Onzichtbare kopers uit met name Azië die achter hun scherm met een druk op de knop een kunstwerk kunnen kopen – in hun tijd, waar ook ter wereld. Vandaar ook de opkomst van goed herken- bare kunst, oftewel: kunst die Instagrammable moet zijn. De crytpo- en NFT-kunstenaars, gaan niet zomaar weg, die zijn here to stay. Met als lichtende voorbeelden: Harm van den Dorpel en Rafaël Rozendaal.’
Wat zijn de meest dierbare werken in jouw eigen kunstcollectie?
‘Een keramieken sculptuur die Johan Tahon aan mij heeft gegeven. Met een kwetsbare uitstraling, een soort driedimensionale figuur van Marlene Dumas. Ook een borstbeeld van Folkert de Jong dat hij speciaal voor mij heeft gemaakt. En een werk dat ik heb mogen krijgen van Berend Strik: een foto van het interieur van Rem Koolhaas’ eerste gebouw in China bewerkt met fluweel en stiksels. Zowel gevoelig als mathematisch. Ik ben onder de indruk van zijn eruditie; Berend is een meesterlijk beeldend verteller en hij weet de kunst wezenlijk naar de mens te brengen. Daar word ik heel blij van.’
Tijdens PAN Amsterdam verzorgt Jeannette ten Kate speciaal voor Residence vier kunsttours op de beurs. Twee hiervan vinden op woensdag 23 november plaats en de overige twee op zaterdag 26 november. De eerste rondleiding start om 11 uur en de tweede om 14 uur. Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus stuur snel een aanmeldingsmail naar info@residence.nl o.v.v. 'Kunsttour'. De toegangsprijs van PAN Amsterdam is niet inclusief bij deze actie, de tour zelf is gratis.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.