Overslaan en ga direct naar de inhoud

Portret van Mia Karlova: functionele kunst met emotie

Fotografie: Notoo Studio
Fotografie: Notoo Studio

‘Functionele kunst gaat niet alleen over materiaal, vorm of functie, maar over emotionele verbinding.’ Dat is de visie van Mia Karlova, die met haar gelijknamige galerie een intrigerende groep internationale kunstenaars vertegenwoordigt. Een gesprek met een bevlogen designer en verzamelaar.

Je bent van oorsprong interior designer. Vanwaar de switch naar kunst?
‘Design en kunst zijn onderdeel van mijn DNA. Ik ben opgegroeid in een gezin waarin kunst een belangrijke rol speelde – mijn moeder was galeriehouder en kunsthistorica – en heb het grootste deel van mijn jeugd doorgebracht in musea en galerieën. Voor mijn gevoel verzamel ik al mijn hele leven kunst. Ik heb ruim tien jaar een designstudio gehad, waarbij ik mijn klanten ook hielp bij het samenstellen van een kunstcollectie. De switch naar een galerie was voor mij een logisch vervolg.’

Is die designachtergrond ook de reden waarom jouw galerie is gespecialiseerd in functionele kunst?
‘Kunst en design tillen elk interieur naar een ander niveau. Het zijn stukken die niet alleen mooi, maar ook betekenisvol zijn. De grens tussen design en functionele kunst is niet altijd heel scherp. Sommige werken zijn functioneler, andere meer sculpturaal. Ik laat het aan de ontwerper over welke kant het op gaat. Soms zie ik een capsulecollectie waarvan bepaalde stukken visueel heel functioneel zijn, terwijl andere stukken die hetzelfde idee en dezelfde lijn volgen nauwelijks functioneel zijn. Dat wil niet zeggen dat ik dan nee zeg. Bij functionele kunst gaat het niet alleen over vorm, materiaal of functie, maar over emotionele verbindingen. Het zijn voorwerpen die ons leven verrijken.’

Mia Karlova in de Paper Chair van Vladimir Kibardin. Fotografie: Jeroen van der Spek
Mia Karlova in de Paper Chair van Vladimir Kibardin. Fotografie: Jeroen van der Spek
Surfaced kapstok van Japanse designer Sho Ota. Fotografie: Jeroen van der Spek
Surfaced kapstok van Japanse designer Sho Ota. Fotografie: Jeroen van der Spek

Voor de opening van je galerie verhuisde je van Moskou naar Amsterdam. Waarom koos je voor Nederland?
‘Hier gebeurt het. Er is geen land ter wereld waar zoveel talent vandaan komt als Nederland. Kijk maar naar de Dutch Design Week, waar galerieën en curatoren van over de hele wereld op zoek gaan naar nieuw design. Nederland heeft ook een aantal fantastische kunst- en designopleidingen waar ik graag in de buurt ben om talent te scouten. Maar ik vertegenwoordig ook kunstenaars uit Frankrijk, Tsjechië, Japan, Letland, Rusland, Zuid-Afrika en Oekraïne. Amsterdam is daarvoor de perfecte basis.’

Het was vast heel spannend om in een ander land opnieuw te beginnen...
‘Integendeel. Hoewel de opening van mijn galerie plaatsvond tijdens de pandemie gaf het me een enorm gevoel van vrijheid. Ik had hiervoor natuurlijk al een eigen bedrijf en ben niet bang om nieuwe dingen te ondernemen. De galerie is een droom die is uitgekomen, een plek waar ik al mijn creativiteit kwijt kan.’

Wat is je missie met Mia Karlova Galerie?
‘Ik wil een podium bieden voor ontwerpers en kunstenaars die iets betekenisvols te zeggen hebben, die een groot verhaal vertellen. Een verhaal over duurzaamheid bijvoorbeeld, een heel belangrijk thema in mijn galerie. Een goed voorbeeld daarvan zijn Femke van Gemert, die textielkunst maakt van afvalmaterialen, en Vladimir Kibardin, een kunstenaar uit Tsjechië die experimen- teert met een breed scala aan duurzame materialen, van karton tot botresten. Zijn Black Paper collectie bestaat uit sculpturale meubelstukken die zijn gemaakt van meerdere lagen karton die worden afgewerkt met een speciale laag papier. Het is karton, maar voelt als leer. Daardoor is het heel fijn om erop te zitten. Wij vertegenwoordigen hem nu enkele jaren en krijgen verzoeken van klanten over de hele wereld die liever kartonnen meubilair willen dan leer, omdat het recyclebaar is. Het materiaal kan worden terug- gegeven aan de natuur. Met mijn galerie wil ik daar een bijdrage aan leveren.’

Door Mia ingericht restaurant Rombus in Moskou. Fotografie: Evgeny Kulebaba.
Door Mia ingericht restaurant Rombus in Moskou. Fotografie: Evgeny Kulebaba.
Fotografie: Jeroen van der Spek
Fotografie: Jeroen van der Spek
Fotografie: Sergey Ananiev/Ntalia Onufreichuk
Fotografie: Sergey Ananiev/Ntalia Onufreichuk

Welke tip zou je geven aan verzamelaars van functionele kunst?
‘Neem de tijd om te luisteren naar het verhaal dat de kunstenaar of designer wil vertellen met het werk. En volg dan je emoties. Voor mij is dat een van de meest fascinerende onderdelen van mijn werk. Als ik alleen maar zou kijken naar het design of de functionaliteit, zou ik voor mijn gevoel mijn werk niet goed doen. Ik heb een band met alle kunstenaars die ik vertegenwoordig. Alleen op die manier kan ik het verhaal achter de werken vertellen.’

Is dat de reden van je succes? Je galerie bestaat krap vier jaar...
‘Het is een combinatie van hard werken en het geluk dat ik de kans heb gekregen om uniek en origineel design van bijzondere kunstenaars te mogen representeren. Daardoor word ik sneller toegelaten tot belangrijke beurzen zoals The Salon Art + Design in New York, BAD+ in Bordeaux, PAD Paris, Collectible in Brussel en natuurlijk PAN en Glue in Amsterdam. Bovendien ken ik mijn klanten en weet ik wat ze zoeken. In mijn klantenkring bevinden zich veel designers en architecten. Ik kom uit die wereld, dus ik kan ze gericht helpen bij het samenstellen van een collectie. Samen kijken we soms al in een vroeg stadium naar de schetsen van een bepaald ontwerp om te kunnen beoordelen of het in een verzameling past.’ 

Wie is jouw favoriete kunstenaar?
‘Dat is een Zuid-Afrikaanse kunstenaar genaamd William Kentridge. Zijn ouders waren advocaten in de tijd van apartheid. Kentridge maakt heel divers werk, van mixed media tot prenten, animaties, beeldhouwwerken en wandtapijten. Al zijn werk straalt een power uit die mij erg aanspreekt.’

Staat jouw eigen huis ook vol functionele kunst?
‘Vanzelfsprekend! Ik zou niet zonder kun- nen leven. Alle werken die in mijn galerie staan, zou ik ook in mijn eigen huis willen. Als ik die emotionele connectie niet voel, kan ik het niet verkopen. Verzamelaars voelen die energie, dat kun je niet faken.’ miakarlova.com

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Redactie

Back to top