Levi van Veluw is beeldend kunstenaar en maakt bewegende sculpturen van klei. Zijn werk was al te zien tijdens exposities in Brussel en Londen en mocht niet ontbreken tijdens Art Rotterdam. We spreken de kunstenaar in zijn atelier over het belang van kleur.
Het atelier van Levi van Veluw vind je op het HEM-terrein in Zaandam. ‘Afgelegen en heerlijk in de natuur’, vertelt hij als we hem bezoeken. ‘Maar met om de hoek grote bouwmarkten waar ik materiaal kan halen voor mijn kunstwerken. Ideaal dus.’ In 2007 studeerde de kunstenaar af aan de kunstacademie in Arnhem. Dat deed hij met een serie foto’s en portretten, twaalf jaar later begon hij te werken met klei.
Hoe is dat zo gekomen?
‘Mijn portretten, waarbij ik mezelf als basis gebruikte om sculpturale werken te maken, werden snel populair. Daar moest ik tegenin gaan, omdat je als jonge kunstenaar snel wordt getypecast. Ik ben gaan tekenen en zo heeft mijn oeuvre zich ontwikkeld tot een gevarieerde stijl. De laatste tijd maak ik sculpturale kunstwerken van klei.’
Het eerste dat opvalt: de blauwe kleur van jouw werk. Waarom?
‘Die dient een duidelijk doel. Ik ben begonnen met het maken van zwart-wit tekeningen. Dat deed ik omdat kleur destijds een factor te veel was. Ik zocht naar een beperking. Vanuit die tekening, ging ik installaties maken. Ook daar was alles zwart en wit. Langzaam ben ik begonnen met blauw. Er staat bij mijn werk geen tekst wat het betekent, dat moeten mensen er zelf uithalen. Maar dan moet ik het er wel zelf goed instoppen. Zwart is duister, blauw mysterieus.’
Hoe belangrijk is kleur?
‘Heel belangrijk. Blauw geeft een andere associatie aan je werk dan geel of zwart. Het geeft rust, ontspanning, mysterie. Dat wilde ik in mijn werk. Met kleur kun je heel erg sturen hoe men je werk ervaart.’
Er is veel handarbeid voor nodig.
‘Klopt, en dat is ook belangrijk. Ik wil dat men ziet dat er veel werk in zit, zodat ze er een gevoel bij krijgen. De aandacht en arbeid geeft diepgang aan het materiaal. Een deel van het proces is het in elkaar zetten van de kunstwerken. Toch is dat soms ook ingewikkeld. Natuurlijk zijn er deadlines waar ik mee werk en tentoonstellingen die af moeten, maar ik maak geen werken in opdracht. Dus je moet zelf altijd het initiatief nemen om van een idee tot resultaat te komen. Een verzamelaar zegt niet wat hij of zij wil hebben. Je moet zelf de noodzaak voelen iets te maken. Er zit behoorlijk wat druk achter, helemaal omdat het publiek vernieuwing wil zien in je werk.’
Beïnvloedt dat niet de creativiteit?
‘Dat is wel iets waar je voor moet waken. Je wordt altijd beïnvloedt, maar het is de kunst het zo te sturen dat je niets doet dat je niet zou moeten doen.’
Hoe ben je op deze stijl gekomen?
‘Dat heeft zich ontwikkeld. Mijn eerste en laatste werk zou je niet direct aan elkaar linken, maar als je goed kijkt voel je een bepaalde controledrang. Een beheersing van het materiaal. Dat zie je in alle werken, maar de manier hoe ik ermee omga, verandert continu. Dat was in het begin vrij intuïtief. Ik deed vaak maar wat. Later leer je het materiaal, de klei, beter kennen.’
Levi volgen? Dat kan hier. Zijn werk is ook te zien bij Galerie Ron Mandos, Amsterdam.
Beeld: ‘Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam. Copyright © The Artist’
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.