Overslaan en ga direct naar de inhoud

Jarno Kooijman: ‘Zoek niet alleen op bekende namen, denk niet aan het geld, maar kijk naar wat je mooi vindt’

Lamp van Tito Agnoli en Douglas Lounge Chairs van Pierre Folie (1960, Frankrijk).
Lamp van Tito Agnoli en Douglas Lounge Chairs van Pierre Folie (1960, Frankrijk).

Jarno Kooijmas is eigenaar van zijn gelijknamige galerie en van Fundamente gaat graag op ontdekkingsreis. Achter de computer zitten zoeken is niets voor hem.

We zitten nu in je high-end design-galerie, maar je bent ook met Fundamente begonnen, voor meer bereikbaar design.
‘Voor de galerie kwam ik na een reis van vijfduizend kilometer soms alleen terug met een heel bijzondere lamp. En nu koop ik behalve die bijzondere lamp of bank van 30.000 euro ook dat mooie krukje, waarvan ik niet weet wie het heeft gemaakt, maar dat wel je interieur wat extra’s kan geven. Ik kan meer mensen blij maken en vooral meer schatzoeken, waar het me om te doen is.’ Hoe gaat dat schatzoeken in zijn werk bij jou? ‘In mijn hoofd zit een heel archief van beelden en een razendsnelle scanner. Als ik over een beurs loop of markt is het alsof ik met een rit van 250 kilometer per uur op mijn motor door de periferie van Parijs rij. Zo snel scan ik. Ik haal direct het moois tussen het stof. En dat zijn heus niet altijd grote designnamen, daar let ik steeds minder op.’

Nylon Cesto Chairs van Luciano Grassi, Sergio Conti en Marisa Forlani (1959, Italië).
Nylon Cesto Chairs van Luciano Grassi, Sergio Conti en Marisa Forlani (1959, Italië).

Waar voeren je reizen je naartoe?
‘Italië en Frankrijk. Ik heb daar al tien jaar lang mijn netwerk van handelaren, die ook weer schatten voor me zoeken, maar geen tijd hebben om ze op te knappen. Dat doe ik met mijn team. Ik ken handelaren die de hele dag achter de computer zitten, maar dat is niets voor mij. Ik hou ervan om te reizen. Ik wil dingen voelen en zien, en met handelaren praten en zo weer op ander schatten stuiten.’

Vertel eens over je laatste schatten.
‘Deze lamp, die ik net aan een klant van architect Vincent Van Duysen verkocht, vond ik bij een van mijn Italiaanse handelaren; de vormen klopten, het patina was echt, alleen kon ik hem niet direct thuisbrengen. Dat zijn vaak de mooiste schatten. Toen ik beter ging kijken, herkende ik de lobbige marmeren voet en het kogelgewricht waardoor je de lamp in allerlei posities kan zetten als van het merk Oluce. Ik nam de gok en kocht hem. Een paar weken later kwam Oluce met een boek uit waarin de lamp stond en ook de ontwerper, Tito Agnoli. Een andere schat hangt daar aan de muur.’

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Het lijkt wel een Schoonhoven.
‘Het is van Hedda Willem Buijs, die in dezelfde minimalistische stroming zat. Het zijn allemaal dezelfde blokjes, maar in een andere positie geplaatst, waardoor het licht anders valt en er steeds een andere schaduw op werpt. Dat maakt het dynamisch. Ik wilde het al lang, maar de handelaar wilde het nog niet verkopen. Voor een ander is het misschien een aantal houten blokjes, voor mij is het een schat.’

Lamp van Tito Agnoli en Douglas Lounge Chairs van Pierre Folie (1960, Frankrijk).
Lamp van Tito Agnoli en Douglas Lounge Chairs van Pierre Folie (1960, Frankrijk).
Soriana Three Seater Sofa van Afra & Tobia Scarpa voor Cassina (1969, Italië).
Soriana Three Seater Sofa van Afra & Tobia Scarpa voor Cassina (1969, Italië).

Hoeveel vraag je ervoor en hoe bepaal je dat? 
‘Ik durf hier wel een prijs aan op te hangen van 8.900 euro. Dat vind ik het waard. De prijs die ik vaststel is gebaseerd op mijn ervaring van wat dingen in de markt kosten. En het is intuïtie: ik doe veel op onderbuikgevoel én harde kennis.’

Heb je tips voor beginners?
‘Zoek niet alleen op bekende namen, denk niet aan het geld, maar kijk naar wat je mooi vindt. Ik denk altijd aan het verhaal dat de Amerikaanse handelaar John Salibello me vertelde. Toen hij zestien was organiseerde hij in New York rommelmarktjes voor de kerk. De koster zag dat hij helemaal weg was van een bepaald kunstwerkje; hij mocht het houden omdat hij zo goed zijn best had gedaan. Hij liet het veilen en het bracht meer dan een ton op. Zo is hij begonnen met handelen.’

Fundamente.nl, jarnokooijman.nl, Instagram: fundamente_interior / Tekst: Emilie Escher / Portretfoto: Martijn Kappers / Overige foto's: Siem van Woerkom

INSPIRATIE

Back to top