Kunstkenner Manuela Klerkx werkte ruim twintig jaar bij galeries in Brussel en Milaan. Nu coacht ze kunstenaars en organisaties in de art-sector en werkt ze voor het online platform GalleryViewer. Samen met echtgenoot Oscar van Gelderen heeft ze een spannende verzameling kunstschatten. Beiden delen een grote liefde voor jonge Vlaamse kunstenaars en hebben een zwak voor outsiders.
'De geur van olieverf en het geluid van een kwast die over het doek strijkt, stellen me altijd gerust. Kunst was een ontsnapping uit de saaie realiteit van het Noord-Limburgse dorp waar ik opgroeide. Mijn vader, directeur van een mavo, schilderde in zijn vrije tijd. Ik was graag bij hem in zijn atelier en zoog alles in me op. In het begin werkte hij figuratief, al snel stapte hij over op abstract. Ondanks zijn hoge leeftijd is hij nog steeds actief. Ik verzamel studies van zijn sculpturen. In de keuken hangt een vroeg schilderij met een vaas bloemen en op het balkon staat een groot werk in cortenstaal.’
Galeriewereld
‘Bij mijn studie wijsbegeerte was esthetiek een hoofdvak en dat vond ik geweldig. Nadenken over kunst, engagement, de rol van de vrouw. In 1992 voltooide ik mijn scriptie in Brussel. Ik solliciteerde bij Rodolphe Janssen en was twee jaar zijn assistent. Hij komt uit een kunstfamilie en introduceerde me in de wereld van verzamelaars, dineren en reizen. Voor de liefde verhuisde ik naar Milaan, waar ik een baan kreeg bij Galleria Massimo De Carlo. Milaan was altijd een modestad, maar in de jaren negentig kwamen goede galeries op die aanhaakten bij de vernieuwende kunst van onder meer Vanessa Beecroft en Louise Bourgeois.’
Maurizio Cattelan
‘Toen ik kennismaakte met het werk van Maurizio Cattelan was ik meteen gegrepen. Kijk naar de randen, leerde mijn vader me al vroeg. Cattelan maakt sterke beelden: ironisch, humoristisch, soms sarcastisch. Veel Italiaanse kunstenaars komen uit gegoede families en moeten de upperclass pleasen. Hij niet, hij zet zich altijd af tegen het establishment. Kijk naar het beeld van Hitler op de knieën, een schuldige dictator. Van Cattelan leerde ik veel. Geniaal hoe hij aangifte deed van de diefstal van een onzichtbaar kunstwerk, inclusief officieel procesverbaal opgemaakt door de politie.'
Amsterdam en Antwerpen
‘Zes jaar had ik een eigen galerie in Milaan met de naam KLERKX. Ik vertegenwoordigde Nederlandse kunstenaars in Italië en andersom. Tot in 2008 de crisis toesloeg en de markt helemaal instortte. In 2010 verhuisde ik naar Amsterdam, twee jaar later trouwde ik met Oscar van Gelderen. We hebben een appartement in Noord en een woning in Antwerpen. Daar hangen vooral de Vlaamse kunstenaars. Dat huis heeft veel muren en boeken, terwijl er in Amsterdam juist veel glas is. De meubels sprokkelen we een beetje bij elkaar. De bank van Cappellini vonden we op Marktplaats en is opnieuw bekleed; de Grasshopperstoel komt van Neef Louis. Bij aankopen, ook van kunst, zijn we het meestal met elkaar eens, maar niet altijd. Oscar houdt van het compromisloze en is een koper; ik ben meer de hippie en een verkoper.’
Coach en galleryviewer
‘Als coach begeleid ik kunstenaars met en zonder galerie. Velen hebben behoefte aan een sparringpartner. Sommigen zijn net afgestudeerd, anderen volgden ooit een academische opleiding en richtten zich pas op latere leeftijd op kunst. Voor GalleryViewer onderhoud ik de contacten met galeries in Nederland en België, schrijf ik artikelen en organiseer ik rondleidingen op beurzen en langs galeries.’ Het hele interview met Manuela lezen? Koop dan Residence 4 hier.
Fotografie: Eddy Wenting | Tekst: Caroline Ludwig. Wil jij dit hele verhaal lezen? Dat kan door Residence 4, 2022 te bestellen via deze link.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.