Hermès Home staat synoniem aan luxe interieur en interieuraccessoires met vaak een verrassingselement, evenals aan geschiedenis en authentiek ambachtswerk in combinatie met innovatie. Wij zoomen in op La Table Hermès: de bijzondere serviezen van het ontwerphuis.
Een enorme ruimte gevuld met grind, bijna een soort manege – niet gek gezien de geschiedenis van het huis – met daarop verschillende ruimtes geschilderd in opvallende grafische, kleurrijke patronen. Daarbinnen vergaapt men zich aan verschillende nieuwe Hermès Home-collecties, variërend van kleurrijke plaids en manden tot de indrukwekkende Sillage d’Hermès-stoel ontworpen door Studio Mumbai. De setting van de Hermès-presentatie tijdens Milan Design Week was in één woord overweldigend. ‘Misschien wel de mooiste presentatie van de designweek,’ werd al om ons heen gefluisterd. En terecht. Tussen de decoratieve interieurontwerpen, stuk voor stuk overduidelijk resultaten van doordacht handwerk, viel één collectie op dankzij het speelse kleurgebruik en vrolijke karakter: de nieuwe serviescollectie Hippomobile. Op de verschillende maten en vormen borden zijn delen van paarden afgebeeld, die je als gebruiker zelf kan combineren tot een geheel.
Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid een paard met absurd lang lijf te maken, sprookjesachtig en komisch als in een Annie M.G. Schmidt-boek. Ontwerper van deze serviescollectie is kunstenaar Gianpaolo Pagni, in samenspraak met Benoît-Pierre Emery: de Directeur de création Objets et La Table Hermès, oftewel creatief directeur voor de serviesafdeling van Hermès. Wij spraken de enthousiaste Emery in een één-op-één-gesprek te midden van die opvallende designweek-presentatie.
Monsieur Emery, we zijn hier als designliefhebbers eindelijk weer bij elkaar. Hoe was het afgelopen coronajaar voor u?
‘Heel speciaal. Creatief gezien was het een heel productief jaar, met veel focus. Ik kon wegvluchten van wat er in de wereld gebeurde door te tekenen, dat is altijd mijn vorm van escapisme geweest. Ik heb voor Hermès gewerkt aan wel drie projecten.’
Laten we het hebben over de nieuwe serviescollectie Hippomobile.
Glimlachend: ‘Ja, die is afgerond en gepresenteerd afgelopen april en nu te zien tijdens Milan Design Week. De collectie, bestaande uit 22 stukken, is ontworpen door kunstenaar Gianpaolo Pagni. Zijn ontwerp is echt verbonden aan de tijdsgeest: het gaat over het springen – letterlijk en figuurlijk – naar een bepaalde lichtheid, naar vreugde en kleur. Vrolijke, humoristische ontwerpen waar we allemaal heel enthousiast over zijn. Het idee is dat mensen de stukken zelf combineren en gebruiken voor speciale gelegenheden of een dagelijks feestmoment; de ontwerpen brengen vreugde en een beetje escapisme. Hippomobile representeert een kleurrijk universum en combinatie van elementen, én balanceert tussen modern ontwerp en recht doen aan een ontwerpverleden. Dat is allemaal heel erg Hermès.’
En een paard is natuurlijk erg representatief voor het merk, aangezien Hermès ooit startte met paardrijbenodigheden in 1837.
‘Klopt, een paard was de grootste inspiratiebron voor deze serie. Gianpaolo houdt van abstracte en figuratieve elementen, die je fantasie prikkelen. Daarom zie je op de borden ook allerlei sterren en stippen, als een soort melkweg. Het paard is tegelijkertijd ook een knipoog naar de modecollecties, die vaak geïnspireerd zijn op paardrijdkleding.’
Over mode gesproken: u heeft zelf voor modehuizen gewerkt en ontwerpt voor Hermès ook de beroemde Carrés, de zijden shawls. Wat is het verschil tussen ontwerpen voor mode of interieur?
‘Tijd, dat is het grote verschil. Als het gaat om interieurobjecten of -accessoires, dan ontwerp je iets dat hopelijk jarenlang meegaat. Met alle bescheidenheid hoop ik dan ook echt dat iemand het vele jaren zal gebruiken. Daarvoor gebruik je een tijdloze benadering waarbij je alle onbelangrijke delen van een design weglaat. Het is als het componeren van muziek: je probeert de juiste noten te raken. Je kan op een bord niet te veel elementen gebruiken. Balance is key.’
Hoe belangrijk is ambacht en vakmanschap voor Hermès?
Enthousiast gebarend naar de ruimte: ‘Heel! Voor onze afdeling Tableware werken we met drie ateliers: één maakt de vormen, de ander de kleuren, de volgende brengt alles samen. Vooral het kleurproces is momenteel een uitdaging, bijvoorbeeld het gebruiken van felle tinten; daar zoeken we nu een natuurlijke oplossing voor. We verkrijgen bijvoorbeeld helder oranje, een belangrijke kleur voor Hermès, door rood en geel te mengen.’
Wat is de geschiedenis van Hermès Tablewear?
‘Hermès is een familiebedrijf. Jean-Louis Dumas, de vader van de huidige artistiek directeur Pierre-Alexis Dumas, startte de afdeling Tableware in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Hij wilde dat de Carrés tot leven kwamen in de vorm van borden. Dit begon met een bloemenprint van zo’n shawl op een bord – het eerste servies heette Pivoines – vervolgens ontwierp ik een shawl met juist een mozaïekpatroon. Zo ontstond er een wisselwerking tussen de Carrés en servies. Het verschil is wel dat je een shawl ontwerpt als een soort schilderij: het is een plat oppervlak. Servies bestaat uit meerdere elementen, het is een puzzel. Daarnaast is wit, als basiskleur, heel belangrijk: zo geef je een ontwerp de ruimte. Daarom zijn sommige van onze serviesstukken wat minimalistischer dan andere, zodat je ze onderling kan combineren.’
Over de geschiedenis van jullie ontwerphuis: hoe speelt die verder een rol in het ontwerpproces?
‘We hebben veel vrijheid tijdens het ontwerpen. Toen ik begon met het ontwerpen van shawls ervaarde ik wel wat druk om de geschiedenis eer aan te doen, maar al snel sloeg dat om in complete vrijheid. Er zijn geen restricties. Als designer voel je gewoon aan waar Hermès voor staat. De erfenis is tastbaar, al moet je jezelf daar ook van losmaken soms.’
Wat is dan dat typische Hermès-gevoel?
‘De essentie is een tijdloosheid die sterk geworteld is in de moderne wereld. We maken items die vele seizoenen meegaan. Daarnaast hebben we humor, onze ontwerpen nemen zichzelf niet te serieus. Ook hebben wij een menselijke benadering: we hebben het niet over producten, we maken creaties. Het zijn toekomstige erfstukken, dingen die je aan je kinderen doorgeeft en die met de tijd alleen maar beter worden.’
Tekst: Lisa Goudsmit