Overslaan en ga direct naar de inhoud

Binnenkijken in een volledig zwart geschilderde appartement in Brussel

Het grote schilderij kocht Derek speciaal voor deze muur. Het is van Jules Olitski, een naar New York geëmigreerde Rus die deel uitmaakte van de Colorfieldbeweging. Rechts voor de zwarte Camaleonda bank van de Italiaanse ontwerper Mario Bellini staat een lamp van Ib Fabiansen.
Het grote schilderij kocht Derek speciaal voor deze muur. Het is van Jules Olitski, een naar New York geëmigreerde Rus die deel uitmaakte van de Colorfieldbeweging. Rechts voor de zwarte Camaleonda bank van de Italiaanse ontwerper Mario Bellini staat een lamp van Ib Fabiansen.

Licht en leeg is duidelijk niet de woonfilosofie van de Belgische modeondernemer Derek van Heurck. Zijn volledig zwart geschilderde Brusselse appartement is een obscuur vintagewalhalla. ‘Ik wilde de knusse sfeer van een café.’

Als je een bewoner herkent aan zijn huis, dan moet Derek Van Heurck een non-conformist zijn. Want zijn appartement heeft geen eettafel, de leefruimte oogt veeleer als een hotellobby en zijn keuken is eigenlijk een bar. Hij schilderde alle muren zwart in plaats van wit, verstopte het prachtige visgraatparket onder zwarte vloerbedekking en van zijn talloze lampen geeft er niet één écht goed licht. ‘Dat vind ik niet erg. Mijn doel was vooral een sfeervol huis’, aldus de creatief directeur van het Belgische modemerk Bellerose. ‘Ik ben hier vooral in de winter. ’s Zomers zit ik buiten op terrasjes of in mijn buitenverblijf aan de Zeeuwse kust. In de donkere maanden trek ik me hier terug, dus wilde ik een knus huis.’

Op het Italiaanse vintage dressoir in de gang staat de bureaulamp 5066 van Paavo Tynell in geperforeerd messing, notenhout en met een zijden lampenkap. Erboven een schilderij van Victor Noël.
Op het Italiaanse vintage dressoir in de gang staat de bureaulamp 5066 van Paavo Tynell in geperforeerd messing, notenhout en met een zijden lampenkap. Erboven een schilderij van Victor Noël.
Derek Van Heurck is creatief directeur van modemerk Bellerose
Derek Van Heurck is creatief directeur van modemerk Bellerose.

Te Klassiek

Van Heurck woont in Elsene, een chique wijk in Brussel, recht tegenover een groot park. De ligging was precies wat hij zocht, maar toen hij dit appartement vier jaar geleden kocht, vond hij het eigenlijk te klassiek. Het appartementsgebouw Palais de la Cambre van architect Camille Damman dateert uit 1925 en is opgetrokken in een mix van classicisme en art deco. ‘Mooi, maar ik zie liever de seventies look’, zegt Van Heurck. ‘Dus probeerde ik mijn eigen smaak te introduceren. Van een chic en klassiek appartement maakte ik iets levendigs en hedendaags, maar wel met respect voor de bestaande architectuur. De keuken bijvoorbeeld is volledig nieuw, maar door het hoogglans palissanderhout en de afgeronde vormen lijkt het alsof hij hier al jaren staat.’

Mode-man

Voor een modeondernemer is Van Heurck opvallend eenvoudig gekleed. Hij stapt steevast door het leven in jeans en sneakers. Net als zijn vader trouwens, Patrick Van Heurck, die in 1989 het modemerk Bellerose oprichtte. Aanvankelijk begon hij met nep-Ralph Laurenpolo’s, maar al snel maakte hij er een gewild modemerk van, geschoeid op de Amerikaanse sporty look. Bellerose heeft tegenwoordig zo’n zeshonderd verkooppunten in zeventien landen, waarvan 23 eigen winkels, vooral in België, maar ook in Amsterdam en Rotterdam. Derek stapte in 2008, een beetje tegen zijn zin, in het bedrijf. Hij woonde toen in New York en zou stage gaan lopen bij Marc Jacobs. Maar zijn vader gebood hem naar huis te komen om de kindercollectie-ontwerpster bij te staan. Later begon hij de mannencollectie te tekenen Inmiddels is hij allround creatief directeur en voerde hij een grote re-branding door. De collecties, de winkels, de fotoshoots: alles nam hij onder de loep. ‘Het Amerikaanse sport- en strandbeeld waar Bellerose groot mee werd, vond ik voorbijgestreefd. Ik wilde meer stedelijkheid, zonder de link met de natuur te verliezen’, aldus Derek. Met succes. Bellerose vervelde tot een hippe brand.

Derek ontwierp zelf het meubel rond de open haard en liet het maken in glanzend palissanderhout. De messing sculptuur boven de haard is van Curtis Jeré.
Derek ontwierp zelf het meubel rond de open haard en liet het maken in glanzend palissanderhout. De messing sculptuur boven de haard is van Curtis Jeré.
De keuken is nieuw, maar heeft een vintage look in palissander. De barkrukken kocht hij bij Morentz, net als de Konkylie hanglampen van designer Louis Weisdorf voor Lyfa.
De keuken is nieuw, maar heeft een vintage look in palissander. De barkrukken kocht hij bij Morentz, net als de Konkylie hanglampen van designer Louis Weisdorf voor Lyfa.

DIY-architect

Naast een modebedrijf erfde Derek ook een passie voor vintage van zijn vader. Dat zie je ook aan de winkels, die vol staan met originele meubels en objecten, zoals een oude kruidenierstoonbank, een retro chesterfield of Wegner-stoelen. Derek ontwerpt zelf alle winkels en richt ze ook persoonlijk in. Ook zijn appartement tekende hij helemaal zelf uit, zonder architect. Eerst werd het volledig gestript om alle leidingen te vernieuwen en de indeling terug te brengen naar het originele ontwerp met twee slaapkamers en een kleine keuken. ‘De vorige eigenaar had de keuken vergroot door er een slaapkamer bij te trekken. Maar ik ben echt geen kok, dus koos ik voor een extra gastenkamer.

Veel vintage in de slaapkamer, zoals het nachttafeltje en de wandlampen.
Veel vintage in de slaapkamer, zoals het nachttafeltje en de wandlampen.
Net als in de keuken en in het haardmeubel gebruikte Derek in de badkamer hoogglans palissanderhout. Dit keer in combinatie met dramatisch geaderd Green Forestmarmer uit India
Net als in de keuken en in het haardmeubel gebruikte Derek in de badkamer hoogglans palissanderhout. Dit keer in combinatie met dramatisch geaderd Green Forestmarmer uit India

Dit artikel is gepubliceerd in Residence No. 11, 2020 verkrijgbaar online. Fotografie Jan Verlinde | Tekst: Iris de Feijter

INSPIRATIE

Back to top