PAN Amsterdam is geen beurs die je even opbouwt en acht dagen later weer sluit. Het is een plek waar bezoekers informatie en inspiratie kunnen vinden en elkaar kunnen ontmoeten. Mark, Margitte, Janneke en Marthe zijn daar het hele jaar druk mee.
Wat veel mensen niet weten’, zegt PAN-directeur Mark Grol, ‘is dat het grootste deel van de deelnemers aan PAN Amsterdam ook mede-eigenaar is van de beurs. Daardoor zijn ze ook heel erg betrokken bij de inhoud van de beurs, die volgens iedereen – deelnemers én bezoekers – meer moet zijn dan een plek waar je kunst kunt kopen. PAN Amsterdam wil verbinden, informeren en inspireren.’
Pan podium
Margitte Verwoerdt en Janneke Luns zijn samen verantwoordelijk voor de inhoudelijke programmering. Elk jaar kiezen ze actuele thema’s die een plekje krijgen op het PAN Podium. Margitte: ‘Dat zijn onderwerpen die we bepalen op basis van trends die we signaleren, actuele ontwikkelingen of verrassende visies. Vanuit dat thema benaderen we deelnemers, musea, kunstenaars en experts die daar meer over kunnen vertellen. Die verdelen we dan over verschillende Talks.’ Janneke vult aan: ‘Het mooie van die Talks is dat ze op elkaar aansluiten. Bezoekers die geïnteresseerd zijn, kunnen bewust kiezen voor een of meerdere themadagen en daar hun beursbezoek op afstemmen. Het is een heel compleet programma. Belangrijk thema dit jaar is het 750-jarige bestaan van Amsterdam. Daar hebben we twee dagen voor uitgetrokken: een dag over de geschiedenis en een dag over het heden en de toekomst van onze hoofdstad.’
Elk jaar een andere sfeer
Ook de aankleding van de beurs wordt elk jaar zorgvuldig uitgekozen door Head of Operations Marthe Wijngaarden en de externe interieurarchitect. ‘We kiezen bijvoorbeeld elk jaar een nieuw tapijt uit. Als bezoeker zie je dat misschien niet met- een, maar het is wel heel bepalend voor de sfeer. Als je alle tapijten van de afgelopen vijftien jaar naast elkaar zou leggen, zou je een mooie collage krijgen. We spelen ook altijd in op het hoofdthema van de beurs – dit jaar is dat verzamelen. Nynke Tynagel maakte daar een prachtige uiting voor die op verschillende plaatsen op de beurs terugkomt. Bij de entree komt bijvoorbeeld een gigantische letterbak met daarin items uit haar ontwerp. Het is elk jaar weer een enorme puzzel met 125 deelnemers, 42.000 bezoekers en 80 keurmeesters die over een oppervlakte van 10.000 vierkante meter moeten worden verdeeld. Elk jaar wordt die puzzel mooier.’ pan.nl
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.