Aan de kust van Denemarken kochten twee designfanaten, Christian Klinge en Sarah Fitzgerald, een herenhuis met veel geschiedenis. Met respect voor die historie maakten ze er een modern, van licht overgoten familiehuis van met oog voor detail.
Er zijn mensen voor wie het inrichten van een huis vooral een praktische zaak is. En dan zijn er een handvol personen die design ádemen en leven, zoals de bewoners van dit indrukwekkende herenhuis aan zee in het Deense plaatsje Klampenborg ten noorden van Kopenhagen. In 1901 ontworpen door Rasmus Jensen, die onder meer verantwoordelijk was voor de Engels-geïnspireerde huizen op het nabijgelegen eilandje Christiansholm, waaronder het kasteel van koning Christian IX. Historie terzijde, vandaag de dag hebben Christian Klinge en Sarah Fitzgerald het huis van souterrain tot nok volledig gerenoveerd.
Wanneer zij voor zichzelf, maar ook voor anderen interieurs en renovaties onder handen nemen, dan gaat het koppel steevast uit van drie kernwaarden: geduld, intuïtie en respect voor erfgoed. Van erfgoed was er zeker sprake toen het stel, beiden parttime werkzaam in design, de sleutels overhandigd kreeg van deze historische woning. Compleet met aangrenzende rijtuiggarage, paardenstallen met koetsierswoning bovenin en het beschermde exterieur met balustrades, gemetselde reliëfs en mansardedaken. ‘Deze omgeving en dit huis hadden iets waardoor we maar terug bleven komen,’ vertellen Christian en Sarah: ‘We waren al lange tijd gefascineerd door deze buurt aan zee en het nauwe straatje met prachtige panden en veel rust.’
Research
Terwijl die aanname voor de hand ligt, wordt het opvallende exterieur niet gespiegeld aan de binnenkant. De laatste paar generaties had het huis een flink aantal renovaties doorgemaakt. Daardoor complementeerde het interieur niet langer de originele buitenkant, het uitzicht op de oceaan of het overvloedige licht dat via de ramen naar binnen stroomt. In plaats daarvan was het vloerplan bijna een labyrint waarin amper nog de weg te vinden was. Er lag dus genoeg werk in het verschiet. ‘We moesten met heel nieuwe ogen kijken om de historie terug te brengen in het huis,’ aldus Sarah: ‘Het was een uitdaging om er een huis van te maken dat zowel met liefde terugblikt als vooruitkijkt en past bij onze moderne lifestyle. We gingen met elkaar in gesprek, zo beginnen al onze renovatieprojecten.’ Het pand bleek een ruwe diamant. Hoe meer laagjes er werden afgepeld hoe hoger het plafond bijvoorbeeld bleek en hoe mooier het licht werd. Naast het heroriënteren van de plekken voor slaapkamers, badkamers, eetruimte en kantoor werd allereerst de grote keuken in de kelder naar boven verplaatst. Hier zat vroeger ook de hoofdkeuken, zodat dienstmeisjes gemakkelijk toegang hadden. Bovendien moest er een entree met trap en pilaren komen, een paleis zoals dit waardig. ‘Dat heeft heel veel research gekost,’ vertelt Christian. ‘Maandenlang zijn we opnieuw en opnieuw in de weer geweest met witte modellerende wax zodat het trappenhuis de organische look kreeg die we voor ogen hadden. De pilaren mochten niet te overdadig worden, maar moeten juist een sereniteit uitstralen zodra je door de voordeur stapt.’
Schilderachtig geheel
Het huis telt vele verrassende Italiaanse invloeden. Gereflecteerd in de trap en zuilen, maar ook in het stucwerk. Ter contrast wordt dit gecombineerd met meer modern design. Sarah: ‘We hebben veel gekeken naar gebouwen in bijvoorbeeld Parijs en Milaan. Het hoeft niet exact hetzelfde te zijn, maar we raken er losjes door geïnspireerd en proberen het dan nog cooler te maken. In dit proces vullen we elkaar aan.’ Sarah is de visionair en heeft een geboren architect in zich. Christians kracht is zijn logisch denken, hij zorgt ervoor dat plannen daadwerkelijk worden doorgevoerd. Bovendien vertrouwen ze elkaar door en door. ‘We bijten ons daarbij niet vast in één idee; we blijven tijdens het proces altijd open en zo ontstaat iets vanzelf,’ duidt Sarah. Opvallend: het huis telt nul schilderijen, omdat het koppel het huis an sich als een schilderij ziet waarbij elke ruimte, elk canvas, op zichzelf kan staan. Christian: ‘Een schilderij opgebouwd vanuit een ruw canvas of als een museum, waar alles blanco en gestript is totdat je het hebt gevuld met alles waar je van houdt.’
Residence kan commissie verdienen met links op deze pagina, uiteraard selecteren wij alleen producten die wij zelf ook fantastisch vinden. Lees hier hoe dat werkt.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.