Je kunt je niet meer opgeven voor de winactie. De trekking heeft reeds plaatsgevonden.
Begonnen als stylist, maar inmiddels kent de wereld Femke Hofhuis voornamelijk van haar kleurrijke kunstwerken. Tijd voor een gesprek met de Amsterdamse over het belang van kleur in haar werk. ‘Kleur geeft een bepaalde energie, ik zou niet zonder kunnen leven.’
Femke begon als stylist na een studie als Allround Stylist aan Academie Artemis in Amsterdam. ‘Ik werkte vijf jaar als zelfstandig stylist voor verschillende fotografen. Ontwierp de setting waarin we fotografeerden en werd door mensen als Bibi van der Velden en bedrijven als Rituals en Bloomon gevraagd voor mijn stijl en met name gebruik van kleur’, vertelt Femke vanuit haar vakantieadres in Zuid-Amerika. ‘Tijdens deze periode heb ik mijn gevoel voor kleur, vorm en materialen ontwikkeld.’ Door de coronacrisis kwam ze thuis te zitten. Opdrachten bleven uit en ze kreeg de drang ‘iets met mijn handen’ te creëren, zoals ze dat zelf noemt. In het Museum voor Fotografie Huis Marseille zag ze werk van beeldend kunstenaar Viviane Sassen. ‘Hoe zij haar beelden bewerkt met verf opende mijn ogen. Ik begon met het maken van collages met beeldmateriaal uit tijdschriften en al snel voelde dit niet eigen genoeg en ging ik over op papier. Papier is zo maakbaar dat je er snel een eigen draai aan kunt geven. Ik kon mezelf hierin uitdrukken. Vorm, kleur en materiaal kwamen samen. Het werd snel opgepikt en toen is het balletje gaan rollen.’
Kun je uitleggen hoe jouw werk tot stand komt?
‘Het begint eigenlijk altijd met een fascinatie, bijvoorbeeld de fascinatie voor materiaal. Zo begon ik mijn carrière met papier omdat ik een liefde voor dat materiaal voelde. Vervolgens zie ik een bepaalde kleur op straat, in kleding of in een bloem die mij fascineert. Dan ga ik die kleur zoeken in mijn atelier: in verf, op papier of in de computer. Die kleur vormt het beginpunt van een onderwerp. Tegelijkertijd komt dan vaak de vorm. Ik zie bepaalde vormen voor me. Eerst heel vaag, totdat ik ga spelen in mijn atelier. Vervolgens experimenteer ik net zo lang tot het vage idee helder wordt en voor mij ligt.’
En met wat voor technieken werk je dan?
‘Dat verschilt. Ik ontwikkel snel omdat ik altijd op zoek ben naar vernieuwing in mijn werk. Ik blijf experimenteren met nieuwe materialen en technieken. Het begint vaak met een inspiratiebron. Voor The Sunset Collection werd ik geïnspireerd door de zonsopgang en -ondergang. Door middel van papiercollages beeld ik de stadse zonsondergang uit met grafische vormen en felle kleuren. Daaropvolgend experimenteerde ik met spuitverf en daar kwam de MIST-collectie uit. Zachte en felle verfkleuren vloeien daarbij in elkaar over met een duidelijke horizon.’
Je ging ook op zoek naar een alternatief voor een lijst.
‘Mijn voorgaande werken verkocht ik ingelijst, maar ik zocht naar een andere manier voor de afwerking. Als test liet ik mijn werk in epoxy gieten, dat gaf het effect waar ik naar zocht, want daardoor werd het ineens een wandobject, maar wel op een FEMM-manier: kleurrijk, energiek, vrouwelijk en net even anders.’
Kun jij ons meenemen naar het moment dat jouw werk voor het eerst bij iemand in huis hing?
‘Als je iets nieuws begint heb je support nodig, dit komt vaak het eerste van de mensen om je heen. Heel belangrijk, anders stop je misschien wel. Mijn schoonmoeder kocht een werk en Tatjana en Ben van Studio Aandacht, waar ik als stylist voor werk, deden dat ook. Dat was het zetje dat ik nodig had om door te gaan. Ik zag voor het eerst wat voor toevoeging het kan zijn voor een woning. Het zijn twee werken uit mijn beginperiode die ik nog steeds mooi vind. Het past daar.’
Jij bent op dit moment in Zuid-Amerika, hoe laat je jezelf daar inspireren?
‘De natuur is hier een enorme inspiratiebron. De kleuren die ik gebruik in mijn kunstwerken komen hier letterlijk tot leven. Daarbij zie ik kleuren en combinaties in de natuur die ik nog nooit eerder had gezien. Overweldigend. Soms zit ik letterlijk vol van schoonheid en kan er niets meer bij. Ik prijs me gelukkig dat ik deze inspiratie ook echt kan toepassen door die te verwerken in ontwerpen. Zo heb ik een aantal ontwerpen klaarliggen aan de hand van deze reis, zoals een vloerkleed. Ik zoek nu een partner om dat mee te ontwikkelen.’
Waarom is kleur zo belangrijk in jouw werk?
‘Kleur geeft een bepaalde energie, ik zou niet zonder kunnen leven. Ik word er blij van: het geeft energie en een positieve boost. Met diezelfde positieve energie creëer ik mijn werken. Ik ben wat ik maak en ik hoop dat ik dat kan overbrengen op mensen. Soms is men bang voor kleur, maar ik krijg de kriebels van een strak wit interieur. Ik hoop dat ik mensen kan inspireren kleur toe te voegen aan hun woning.’
Je hebt weleens gezegd dat je gefascineerd raakt door de kracht van kleuren. Kun je dat uitleggen?
‘Het mooie van kleur is dat het emoties los kan maken. Het kan je raken, net zoals muziek dat kan. Ik nodig mensen uit om écht te gaan kijken, stil te staan en dingen op je te laten inwerken.’
Hoe ziet jouw eigen woning eruit? Een smeltkroes aan kleuren?
‘Ik heb wel veel kleur in mijn woning, ja. Maar dat valt niet gelijk op. Ik werk met rustige tinten en een paar eyecatchers. Zo is een aantal muren heel licht mintgroen, waar een lichtroze bank voor staat met een lavendelkleurig tapijt. De pilaar die in het midden van mijn woning staat is lichtgeel. De echte opvallende elementen zijn mijn kunstwerken. Een saai muurtje in mijn slaapkamer trekt nu de aandacht door een fuchsiaroze kunstwerk. Ook heb ik een groot werk van 1,5 bij 1,5 meter van Gillis van Oosten gekocht bij OODE in Amsterdam en een kleine print van Ronan en Erwan Bouroullec. Het liefst hang ik mijn hele woning vol, in mijn vorige woning stonden er zelfs objecten voor mijn ramen waardoor er nog maar weinig daglicht naar binnen kwam, maar omdat ik samenwoon moet ik rekening houden met de wensen van mijn partner.’
En op wat voor kleur ben jij op dit moment verliefd?
‘Ik houd niet van paars, maar tijdens een busreis op reis zag ik een prachtige grijspaarse kleur. Ik sloeg het op in gedachten, omdat ik te laat was voor een foto. De kleur heb ik als achtergrondkleur op mijn mobiel geplaatst en ik vond een steen in dezelfde tint. Ik wil mezelf omringen met die kleur en daarom heb ik hem dezelfde week nog
toegepast in een ontwerp dat nu wordt gemaakt.’ femm.amsterdam
Femke stelt speciaal voor Residence een kunstwerk uit de MELT-serie beschikbaar. Wil jij kans maken op dit werk?
Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief, als je al ingeschreven bent stuur dan een mail naar info@residence.nl onder vermelding van FEMM winactie.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.