ESSENZA HOME maakt producten om van je huis een thuis te maken, zoals bedlinnen, plaids, kussens en porselein. Dat doet het Nederlandse merk al zestig jaar. ‘Een bedrijf runnen als familieleden is voor ons heel “gewoon”, maar het is natuurlijk wel bijzonder om zo met je familie samen te werken.’
In de reeks 'In het DNA' besteden we aandacht aan Nederlandse familiebedrijven waar een scherpe handelsgeest én goede smaak door de aderen stroomt. Ook bij de volgende generaties, die soms al in de startblokken staan om het bedrijf over te nemen. Vandaag is ESSENZA HOME aan de beurt.
ESSENZA HOME maakt producten om van je huis een thuis te maken, zoals bedlinnen, plaids, kussens en porselein. Dat doet het Nederlandse merk al zestig jaar. Het bedrijf werd in 1961 opgericht door meneer van Es; in 1994 nam Roeland Smits het bedrijf over. Inmiddels is ESSENZA HOME een internationale organisatie en werken ook zijn twee dochters Floor en Rosalie in het familiebedrijf. Floor vertelt: ‘Een bedrijf runnen als familieleden is voor ons heel “gewoon”, maar het is natuurlijk wel bijzonder om zo met je familie samen te werken. We kennen elkaar door en door, dat heeft enorm veel voordelen. Tegelijkertijd zijn we soms wel erg eerlijk tegen elkaar – er zijn weinig filters in de communicatie. Uiteindelijk is het voor ons vooral erg leuk dat we zoveel tijd met elkaar kunnen doorbrengen.’
De taken binnen het bedrijf zijn goed verdeeld: vader Roeland is de grote verbinder van mensen en partijen. Rosalie is als commerciële kracht verantwoordelijk voor alle sales, van wholesale tot e-commerce. Floor is creatief en conceptueel, dus verantwoordelijk voor alles van creatie tot marketing. Samen hebben ze één motto: iedereen lekker laten slapen. Floor: ‘Dat gevoel van je thuis voelen gunnen we iedereen: niet alleen onze klanten, maar ook al onze collega’s op kantoor, retailers, mensen in de fabriek. Kortom: iedereen die betrokken is bij onze producten.’ Die warme familiesfeer merken klanten als het goed is ook. Verder uit dat idee van ‘lekker laten slapen’ zich ook in de duurzame missie van het bedrijf.
Momenteel geeft Roeland zijn bijna dertig jaar ervaring en langdurige contacten door aan de volgende generatie. Of Floor en Rosalie het bedrijf ook weer door willen geven? ‘Goede vraag. Zo ver is het nog niet. Eerst maar eens focussen op deze overdracht. En wie weet of er in de toekomst een volgende generatie in het bedrijf komt, maar dat werkt alleen als zij het zelf echt willen – zo hebben wij het ook ervaren.’
Meer verhalen uit onze reeks In het DNA lezen? Er verschijnt elke maandag een nieuw verhaal op deze pagina.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.