Overslaan en ga direct naar de inhoud

Interview: Dési van Rhee ziet per dag honderden antieke meubels op haar scherm voorbijkomen

In haar eigen interieur mixt Dési antiek met modern. Aan het negentiende-eeuwse schrijftafeltje van ‘faux bamboe’ staat de Ant Chair van Arne Jacobsen.
In haar eigen interieur mixt Dési antiek met modern. Aan het negentiende-eeuwse schrijftafeltje van ‘faux bamboe’ staat de Ant Chair van Arne Jacobsen.

Dési van Rhee is senior specialist antiek en taxateur bij het internationale online veilinghuis Catawiki. Ze ziet per dag honderden antieke meubels en gebruiksvoorwerpen op haar scherm voorbijkomen. Af en toe zit daar die schat bij waar ze op hoopte.

Ben je grootgebracht met antiek?
‘Eigenlijk helemaal niet. Mijn ouders zijn modern en houden meer van designmeubelen. Ik ben een beetje het zwarte schaap in de familie, haha. Ik rolde in het antiek toen ik tijdens mijn studie kunstgeschiedenis ging werken bij veilinghuis Sotheby’s.’

Waar zit voor jou de charme in antiek?
‘Kijk ik naar de nog steeds mooie antieke kast die ik hier in mijn kamer heb staan, wetend dat die kast ouder is dan ik en ook ouder zal worden, dan blijf ik dat bijzonder vinden. Antiek is vaak met veel liefde en zorg gemaakt. En wat héél erg tot mijn verbeelding spreekt is het idee dat zo’n gebruiksvoorwerp honderden jaren geleden al door iemand anders is gebruikt. Soms weet je zelfs wie. Op huwelijksgeschenken als kisten staan vaak namen.’

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Het theekistje van de Duitse achttiende-eeuwse meubelmaker Abraham Roentgen.
Het theekistje van de Duitse achttiende-eeuwse meubelmaker Abraham Roentgen.
In haar eigen interieur mixt Dési antiek met modern. Aan het negentiende-eeuwse schrijftafeltje van ‘faux bamboe’ staat de Ant Chair van Arne Jacobsen.
In haar eigen interieur mixt Dési antiek met modern. Aan het negentiende-eeuwse schrijftafeltje van ‘faux bamboe’ staat de Ant Chair van Arne Jacobsen.

Kom je weleens een echt grote schat tegen?
‘Vorig jaar kwam er een zoutvaatje binnen; het was geëmailleerd, zwart met decoraties van engeltjes en bloemetjes, en een familiewapen. Het bleek uit het Frankrijk van de zestiende eeuw te komen en is uiteindelijk voor 22.500 euro verkocht. Dat was een feestje! Of het kistje dat vorig jaar binnenkwam en waarvan ik dacht dat het kwam uit de werkplaats van de bekende achttiende-eeuwse Duitse meubelmaker Abraham Roentgen. Hij maakt ongelofelijk mooi houtsnijwerk en is bekend om zijn poten, een soort paardenhoeven. Het was van Roentgen! De inzender dacht dat het zomaar een theekistje was. Dan is het ontzettend leuk om de inzender te bellen met goed nieuws.’

Moet je ook vaak mensen teleurstellen?
‘Helaas wel. Vorig jaar zijn er drie en een half miljoen objecten aangeboden door meer dan tweehonderdduizend verkopers. Van 55 procent van de kopers is er minstens één ding afgekeurd. Je kan iets hebben van vierhonderd jaar oud, maar als het helemaal uit elkaar valt, dan is de waarde toch vrijwel nihil.’

Chinese vaas die als onderstel dient voor een lamp. Het antieke horlogecollier liet Dési tot ketting vermaken voor haar dochter.
Chinese vaas die als onderstel dient voor een lamp. Het antieke horlogecollier liet Dési tot ketting vermaken voor haar dochter.

Hoe stel je nu vast of het een echte schat is?
‘Bij sommige stukken spat het ervan af dat het een echte schat is, maar om jezelf te behoeden voor een tunnelvisie – je wil natuurlijk niets liever dan dat het echt is en gaat het dan al snel geloven – moet je toch vaststellen of het geen latere kopie is. Dat komt vaak voor. Je gaat kijken of er elders gelijksoortige objecten zijn verkocht, wat hun herkomst is en wat ze opbrachten. Je kijkt in collecties van musea. Je vraagt rond in je netwerk. Ik bespreek zo’n stuk ook altijd uitgebreid met mijn team. Catawiki is natuurlijk een online veilingplatform en daarom is het extra belangrijk dat onze kopers erop kunnen vertrouwen dat wij ons werk goed doen.’

Is het niet lastig, digitaal schatzoeken?
‘We vragen minstens zes foto’s en vaak nog extra foto’s van de zijkant, de achterkant, de bovenkant. We kunnen de foto’s heel mooi vergroten en inzoomen. Soms, als een foto toch niet alles kan laten zien, ga ik het stuk in het echt bekijken. En als dat niet kan omdat iets zich bijvoorbeeld in Italié bevindt, dan vraag ik het aan een collega daar. Mochten wij een fout maken, dan heeft de verkoper het recht om de verkoop terug te draaien. Maar dat gebeurt echt zelden, van de twaalf miljoen objecten die we hebben verkocht is dat bij slechts 0,2 procent gebeurd.’

Kijk hier voor meer informatie / Tekst: Emilie Escher

In het voorjaarsnummer van Residence draait het om vintage design. Vanaf nu verkrijgbaar: Residence nummer 4 met als thema schatzoekers. Ook online besteden we daar aandacht aan de komende weken. Kijk bijvoorbeeld eens binnen bij een woning waar met oude materialen iets nieuws gemaakt is.

INSPIRATIE

Back to top