Sieradenbedrijf Bron bestaat al meer dan honderd jaar en houdt de familiewaarden hoog in het vaandel. ‘We zijn nog lang niet weg, maar zijn – zoals het goede leiders betaamt – actief bezig met het klaarstomen van een nieuwe generatie.’
In de reeks 'In het DNA' besteden we aandacht aan Nederlandse familiebedrijven waar een scherpe handelsgeest én goede smaak door de aderen stroomt. Ook bij de volgende generaties, die soms al in de startblokken staan om het bedrijf over te nemen. Vandaag is Bron aan de beurt.
Sieradenbedrijf Bron bestaat al meer dan honderd jaar en houdt de familiewaarden hoog in het vaandel. Het familiebedrijf is trots op het verleden, maar evenzeer bezig met heden en toekomst. Grootvader Bron startte zijn bedrijf eind negentiende eeuw, zijn oude juwelenreiskoffer staat nog op de zolder van het monumentale kantoorpand in Schoonhoven. In 2001 kreeg kleindochter Heleen de leiding over het familiebedrijf. Zij besloot de groothandel in goud en zilver om te vormen naar een eigen sieradencollectie met de nadruk op kleurrijke edelstenen. Na enig tegenstribbelen ging zij akkoord met de merknaam Bron. In 2011 kwam Hans van Willige aan boord als mede-eigenaar. Hij vertelt: ‘Heleen is de enig overgebleven telg uit de Bron-familie, maar toch noemen we al onze medewerkers “Bronnies”.’ Heleen en Hans zijn nu tien jaar zakenpartners en hebben een fluïde taakverdeling.
Terwijl Heleen zich focust op collectie-ontwikkeling en juweliers, richt Hans zich op strategie, financiële zaken en marketing. Heleen: ‘Vakmanschap komt in elke stap van ons proces naar voren met ons eigen atelier als exponent. Daar komt het product tot stand en transformeren grondstoffen tot een juweel met eeuwigheidswaarde. Maar ook de inkoop van hand-picked edelstenen, het ontwikkelen van een nieuwe verpakking of de inrichting van een Bron-winkel beschouwen we als vakwerk.’ Heleen en Hans zijn dag en nacht betrokken bij Bron en zitten vol plannen en ideeën. ‘We zijn nog lang niet weg, maar zijn – zoals het goede leiders betaamt – actief bezig met het klaarstomen van een nieuwe generatie. In eerste aanleg zijn dat ervaren collega’s van binnen het bedrijf. Op langere termijn zouden familieleden mogelijk een rol kunnen spelen bij Bron.’ Onder ieder toekomstscenario blijven de ‘Bronnies’ hun tijd en energie steken in het zoeken naar de mooiste edelstenen en het creëren van prachtige juwelen.
Meer verhalen uit onze reeks In het DNA lezen? Er verschijnt elke maandag een nieuw verhaal op deze pagina.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.