In het zuiden van het land staat een jaren dertig woning waar het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Door kroonluchters, inbouwkasten en badkamermeubels belanden we in een retro stijl die in de huidige tijdsgeest niet zou misstaan. Bonnie Barlag kreeg afgelopen jaar de sleutel van een bijzondere woning.
Momenteel ondergaat deze toekomstige familiewoning een grondige renovatie, volledig in lijn met de jaren dertig bouwstijl. Bonnie staat voor de uitdaging de woning in al haar eer en glorie te herstellen. Ze neemt ons mee tijdens deze transformatie waarin oude elementen een inspiratiebron zijn voor het nieuwe ontwerp. In deze serie volgen we het verbouwproces met alle bijbehorende bewuste keuzes die worden gemaakt. Alle know hows worden aan het licht gebracht. In dit eerste deel van het drieluik introduceren we Studio Bonnie Barlag, gaan we dieper in op de huizenjacht en kijken we waar Bonnie op heeft gelet bij de aanschaf van een woning in een traditionele bouwstijl.
Studio Bonnie Barlag
Bonnie Barlag focust zich met haar gelijknamige studio op karakteristieke objecten met een verhaal, vaak zijn dat monumentale gebouwen. Haar uitgangspunt is om het interieur keer op keer een verlengstuk van de ruimtelijke architectuur en omgeving te laten zijn. Hierbij maakt ze gebruik van materialen die aansluiten bij de bouwperiode van het gebouw. Opdrachtgevers vertonen vaak genegenheid voor deze bijzondere omgevingen, de verhalen die het pand vertelt en de ambacht die erin terug te zien is. Wonen en emotie gaan altijd hand in hand, maar wanneer je bewust kiest voor een karakteristiek object is de emotie vaak nóg sterker. Bonnie deelt daardoor al snel een gezamenlijke passie met haar opdrachtgevers, vanuit daar ontstaan bijzondere samenwerkingen. Het resultaat zijn interieurs die een verhaal vertellen – dat van het gebouw én de opdrachtgever.
Waren er tijdens de huizenjacht bepaalde eisen of ging het vooral op gevoel?
'De zoektocht begon met een open geest. Voor mij was karakter het enige ononderhandelbare criterium, samen met voldoende leefruimte voor ons gezin. Als ik mag filosoferen, geloof ik dat het karakter van een huis voortvloeit uit de omgeving, de architectuur en het vakmanschap dat erin is verweven. Dit vakmanschap manifesteert zich vaak in de fijnzinnige details en de zorgvuldige afwerking. De sfeer ontstaat uit de harmonieuze samensmelting van deze elementen. Het is iets wat je direct ervaart zodra je voor het pand staat en wat zich des te intenser manifesteert wanneer je de drempel overschrijdt.
Onze speurtocht leidde ons naar een verscheidenheid aan woningtypes, variërend van stedelijke verblijven tot landelijke oases. Elk bezat zijn eigen karakteristieke aantrekkingskracht, maar desondanks voelden we niet de connectie waar we naar verlangden. Immers, het gevoel moet er zijn, en dit gevoel is vaak onvermijdelijk emotioneel van aard. Wanneer je niet wordt opgejaagd door tijdsdruk, blijft de aankoop van een huis in de meeste gevallen een diep emotionele reis, een reis geleid door instinct en intuïtie. Toen we de straat inreden waarin het huis stond dat we uiteindelijk zouden aankopen, was er onmiddellijk dat vonkje herkenning, dat gevoel van 'dit zou weleens onze nieuwe thuis kunnen worden'.'
Wat sprak je aan bij het bezichtigen van de woning?
'Het huis staat in een statige wijk vol hoge bomen waar het zomers volledig groen kleurt. We zijn beide opgegroeid in omgeving vol groen en voor mijn gevoel spelen de herinneringen aan de jaren dat ik nog thuis woonde een steeds grotere rol. De plek voelde direct bekend en daardoor vertrouwd. De woning is onder architectuur gebouwd in 1938 door H.W. Valk. Een echte jaren dertig woning met vele bijzondere details, en dat is goed terug te zien als je voor de woning staat. Hoe langer je kijkt, hoe meer je opvalt. Het vele glas in lood, een sierlijke kap die iets weg heeft van een hoed, rondom de woning openslaande deuren met roeden. De woning was voor een groot deel begroeid met klimop, ontzettend sfeervol. Helaas liet het zware pak klimop vrijwel direct los tijdens inspectie van de muren en viel naar beneden. De woning was in al die jaren perfect onderhouden, wel had de tijd binnen stilgestaan. Zodra je de voordeur opende stapte je een andere tijd binnen. Een soort tijdscapsule, heel bijzonder.
Vanuit de centrale trappenhal, die alle ruimtes met elkaar verbindt, bereik je de eerste verdieping. De verdiepingen waren volledig bedekt met vloerbedekking, ook in de badkamer. Een keuze die we vandaag de dag niet zo snel meer zouden maken, maar het lag er toch echt. De badkamer was misschien wel de mooiste ruimte van het hele huis, alles in die ruimte was jaren dertig. De wastafels op pootjes, de eenvoudige plaat spiegelglas op de muur bevestigd met klemmetjes in de hoeken, de ronde opbouw wandlampen ernaast en natuurlijk weer de typische gele tegel. Toen we het huis net hadden gekocht deelde ik wel eens filmpjes van het huis op Instagram, onder andere van de badkamer. Ik ben in die tijd benaderd of de badkamer gebruikt mocht worden voor filmproducties.
Kortom, we vielen als een blok voor de woning. Na ruim tachtig jaar nauwelijks aanpassingen stond ons een grote opgave te wachten van moderniseren en verduurzamen. De voorbereiding en uitvoering zou maanden gaan duren en een grote tijdsinvestering van ons vragen. Dit is wel iets waar we goed over na hebben gedacht voor we een bod uitbrachten.'
De renovatie is een onderdeel waar veel tijd in gaat zitten, hoe heb je dit aangepakt?
'Het was vanzelfsprekend om de renovatie in lijn met de oorspronkelijke bouwstijl uit te voeren. We betrokken een ervaren renovatiearchitect en begonnen met een grondig historisch onderzoek om de identiteit van het huis te begrijpen. Hieruit ontstonden richtlijnen voor ons ontwerp, waarbij behoud van karakteristieke elementen centraal stond. Zo hebben we bijvoorbeeld de pui in de toekomstige leefkeuken subtiel aangepast om meer licht binnen te laten. Het was ook cruciaal om het huis te verduurzamen na meer dan tachtig jaar zonder aanpassingen. Onze plannen omvatten onder andere verbeterde isolatie en andere moderniseringsstappen.'
Hoe haal je inspiratie voor materiaalkeuzes uit de originele architectuur en vertaal je dit naar het nieuwe ontwerp?
'Met onze renovatieplannen wilden we de authentieke sfeer van het huis behouden en versterken. We werkten nauw samen met een renovatiearchitect om dit te bereiken. Historisch onderzoek bood waardevolle inzichten in de oorspronkelijke details en de identiteit van het huis. Dit stelde ons in staat om ontwerpbeslissingen te nemen die het erfgoed eerbiedigen, zoals het toevoegen van een subtiele pui in de leefkeuken om meer licht binnen te laten. Het creëren van een duurzaam huis was een prioriteit, gezien de leeftijd van de woning. Bovendien zagen we deze woning als ons persoonlijke kunstproject, waar elke keuze een verhaal vertelt. We kozen zorgvuldig materialen en ontwerpen die de jaren dertijg-stijl weerspiegelden, zoals terrazzo gietvloeren met eigenzinnige kleuren en patronen. Een prachtig product waar je alle kanten mee op kan en een volledig eigen design maakt door te kiezen voor bijzondere kleursamenstellingen en patronen. In de jaren dertig een veelgebruikt materiaal, maar ondertussen zijn er nog maar enkele leveranciers die dit materiaal op maat leveren. Uiteindelijk kwam ik terecht bij het familiebedrijf van Rijkbroek in het Brabantse dorp Erp, met welke ik een passende samenstelling heb kunnen maken.'
'In de wc wilden we de klassieke Winckelmans tegels, maar met een unieke twist. Na wat creatieve samenwerking met de architect ontstond een patroon dat deed denken aan de puzzels die mijn opa altijd maakte. Het is deze aandacht voor persoonlijke details die ons project verrijkt. Zo vonden we ook een opvallende waskom bij een antiekhandelaar, die onze wc een unieke uitstraling geeft. Onze keuzes, van het parketvloerontwerp tot de badkamerinrichting, dragen bij aan het behoud van de woning's karakter en charme. Elk aspect is zorgvuldig overwogen, en de ziel van het huis is voelbaar in elke ruimte.'
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.