Overslaan en ga direct naar de inhoud

Binnenkijken in een villa in de Franse regio Rhône-Alpes

Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside
Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside

De villa uit het begin van de twintigste eeuw in de Franse regio Rhône-Alpes had alles wat de nieuwe eigenaars wilden: ruimte, heel veel charmante details en een enorme, parkachtige tuin. Het was bijna perfect...

Bijna perfect voor wie houdt van brocante en Frans antiek, voor wie een huis in Frankrijk synoniem staat voor vervaagde kleuren en krakende deuren. Maar de nieuwe eigenaars wilden meer. Ze wilden de klassieke villa een heel nieuwe, moderne uitstraling geven, zonder dat daarbij de authentieke details verloren zouden gaan. Voor de renovatie schakelden ze de in Lyon gevestigde architect William Wilmotte in. Wilmotte erfde zijn voorliefde voor architectuur van zijn vader, de gerenommeerde Franse architect en stedenbouwkundige Jean-Michel Wilmotte, bekend van onder meer het Grand Palais Ephémère en de Russisch-orthodoxe kathedraal in Parijs. Na een carrière in onder meer Brazilië, Zuid-Korea en Canada keerde hij terug naar Frankrijk, waar hij zijn voorliefde voor de architectonische rijkdom van het land verrijkt met zijn kennis van moderne architectuur.

True Velvet gordijnen van Pierre Frey, Cookie and Peanut salontafels van Uchronia, Pacific bank van Moroso. Kunst van Martin Parr. Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside
True Velvet gordijnen van Pierre Frey, Cookie and Peanut salontafels van Uchronia, Pacific bank van Moroso. Kunst van Martin Parr. Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside
Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside
Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside

Poëtisch vertaling
Een belangrijk uitgangspunt bij de renovatie was het park, dat op een natuurlijke wijze in het huis moest overvloeien. Wilmotte ontwierp daarvoor een glazen serre met strakke kozijnen die de natuur als het ware omlijsten. Ook binnen vormde de natuur het belangrijkste uitgangspunt voor het ontwerp. Voor dat deel van de renovatie werd de, eveneens in Lyon gevestigde, interieurarchitect Claude Cartier ingeschakeld. Zij staat bekend om de bijna scenografische wijze waarop ze haar interieurontwerpen aanpakt. Op verzoek van de bewoners vertaalde ze de blauwe lucht die vanuit de villa zichtbaar is op een bijna poëtische wijze in de lambriseringen in de entree en de eetkamer. Het groen van de eeuwenoude bomen komt weer terug in de velours gordijnen in de woonkamer. Zo verwijst nage- noeg elk element in het huis naar het omliggende park. De uitvoering lag in handen van de ambachtslieden van Saga Agencement en tuinarchitect Michel Müller.

Behang Bold fluweel van Pierre Frey, fauteuil van Jonas Wagell voor Tacchini, tafeltje Carmel van Gubi, Explorer vaas van Jaime Hayón. Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside
Behang Bold fluweel van Pierre Frey, fauteuil van Jonas Wagell voor Tacchini, tafeltje Carmel van Gubi, Explorer vaas van Jaime Hayón. Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside
Tapijt van Nanimarquina, fauteuils van Gubi, salontafels van Kettal. Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside
Tapijt van Nanimarquina, fauteuils van Gubi, salontafels van Kettal. Fotografie: Guillaume Grasset/Living Inside

Architectuur-natuur
Architectuurbureau WW koos voor een spectaculaire renovatie waarbij het erfgoed van het gebouw gerespecteerd en versterkt werd. Bestaande ruimtes werden uitgebreid en voorzien van grote glaspartijen en openslaande ramen die het park naar binnen halen. Vervolgens werd de hele buitengevel geschilderd in een minerale kleur die een perfecte eenheid vormt met het natuurlijke decor van het park. Ondertussen onderzochten Claude Cartier en haar naaste medewerker Fabien Louvier het concept architectuur-natuur. Het resultaat is te zien in het kleurgebruik, maar ook in de luxe materialen – geborsteld eikenhout, fluweel, marmer, keramiek en glas – waarin de kleuren van het park op subtiele wijze terugkomen. De gekozen meubels zijn zorgvuldig geselecteerde designstukken met een sterke en gedurfde persoonlijkheid, zoals de sculpturale Golosa lamp in de entreehal, het speelse, dikke tapijt van Faye Toogood in de zonnige woonkamer en, niet te vergeten, de 4,5 meter lange Ybu tafel uit de Delcourt Collectie op de veranda met open zicht op het park. ‘Dergelijke artistieke statements zijn essentieel in een historisch project zoals dit’, zegt Claude Cartier daarover. ‘Elk element is onderdeel van het hele verhaal.’

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Redactie

Back to top