Het huis van kunstenaar Eva O’Donovan en haar gezin in Dublin brandde af, waarna ze genoodzaakt waren alles opnieuw op te bouwen. Het resultaat: een kleurrijkere versie dan eerst, perfect passend bij haar kunst.
Pas als je alles bent kwijtgeraakt, ben je vrij om dingen te proberen,’ geeft Eva O’Donovan toe. Ze heeft het over de brand die haar rode bakstenen, victoriaanse huis met vijf slaapkamers compleet afbrandde twee jaar geleden. Gelukkig werden zij, haar man John en drie kinderen Lucy (20), Karen (18) en Ewan (14) geëvacueerd, maar hun inboedel was wel – zoals O’Donovan zelf zegt – ongelofelijk slecht verzekerd. Alles, behalve wat familiefoto’s en meubelstukken, was verwoest; ze hadden alleen nog de kleren die ze aanhadden. ‘De brand heeft ervoor gezorgd dat ik me emotioneel minder hecht aan materiële zaken én veel spannendere interieurkeuzes durf te maken. Het voelt alsof ik alles verdien wat ik wil nadat we dit hebben meegemaakt; en alles is uiteindelijk alleen verf en decoratie.’
Kleurrijke snoepwinkel
Op het eerste gezicht lijkt de woning een echte snoepwinkel met elegant meubilair, opvallende kleurenpaletten en drukke, misschien wel dramatische, patronen. Er hangt op de jungle geïnspireerd behang in de eetkamer, de hal heeft roze muren, er staat een hoogglans zwarte keuken en er zijn muren versierd met Eva’s kleurrijke doeken: bijna theatrale werken met gekostumeerde figuren die tevoorschijn komen uit stoffen met krachtige, klassieke prints.
Lopend door dit bijna 420 vierkante meter grote huis met uitzicht op Palmerston Park vallen vervolgens vooral de pluspunten op: een grote gevel op het zuiden, uitzicht op het park, gigantische victoriaanse ramen en overal hoge plafonds. Dit huis kan tegen contrasten. Het is ook de perfecte plek voor O’Donovan om haar kunst te etaleren, evenals haar passie voor kleur, patronen en portretten. Zelfs toen het huis door rook beschadigd was, zag ze het potentieel, aldus interieurontwerper Suzie McAdam, die nauw met het paar samenwerkte. ‘De verhoudingen van de kamers waren fantastisch, vol mogelijkheden.’
McAdam gebruikte de liefde van het stel voor vintage meubels en O’Donovans sprookjesachtige kunst als basis voor het interieurontwerp. ‘Ik dring nooit een stijl op, maar probeer die van de bewoners te benadrukken. John en Eva hebben een geweldige smaak en veel kennis van design, echt droomklanten,’ stelt McAdam. ‘Ik combineer graag mid-century design met klassieke antiekstukken en moderne werken,’ aldus O’Donovan, wier werk geïnspireerd is door historisch Frankrijk en Marie Antoinette’s invloed op mode en interieur. De salon boven toont deze esthetiek: het is O’Donovans eigen ‘Versailles’. De kamer wordt gekenmerkt door open haarden, een vergulde spiegel en een enorm canvas. Blauwe muren, sierlijke decoraties, antieke meubels en kroonluchters benadrukken het Franse thema. Dit gedurfde deel van het huis wordt gecombineerd met de Sputniklamp van de Cross Gallery in de op een Parijse bistro geïnspireerde keuken, de jarenzestig-kubusspiegels uit een Brusselse nachtclub in de woonkamer en het vermijden van alles wat als steriel zou kunnen worden opgevat, zoals witte muren. Dit alles geeft het huis een speelse, gedurfde persoonlijkheid.
Samen keuzes maken
‘Toen we hier vijf jaar geleden kwamen wonen, zag het huis er neutraal uit. Eigenlijk was het saai,’ lacht Eva. Ze erkent na de brand veel grotere risico’s te hebben genomen, samen met architect Suzanne MacDonald van MacDonald Vagge en interieurontwerper Suzie McAdam. MacDonald speelde een sleutelrol bij het behouden van de authenticiteit van het victoriaanse huis en als McAdam er niet was geweest, zouden ze allemaal nog op kratten zitten. ‘Hoewel ik een heel duidelijk beeld voor ogen had, was het inrichten van zo’n enorm huis overweldigend. Suzie wist waar ik alles kon vinden en deelt mijn liefde voor Frans antiek.’ De zoektocht naar textiel, meubels, verlichting en accessoires bracht hen herhaaldelijk terug naar favorieten Mid-Century Online, Niall Mullen Antiques en Michael Mortell. Elke beslissing werd genomen door zowel O’Donovan als haar man John. ‘Het klinkt suf, maar dat was een van mijn favoriete dingen aan de verbouwing: het was heel leuk om dit samen te doen. Gelukkig hebben we dezelfde smaak.’
Fijn huis
Johns favoriete ruimte is de salon boven, Eva O’Donovan staat graag in de keuken aan het marmeren aanrecht met uitzicht op de tuin, de binnenplaats, het park en die prachtige koperen ramen uitkijkend op de achtertuin. ‘Daar zit veel bloed, zweet en tranen in,’ lacht ze. Maanden zochten ze naar Crittall-ramen, totdat ze eindelijk een soortgelijke koperen gevel zag bij een winkel. Het koperen gevoel wordt in de keuken doorgezet met bistro-achtige koperen verlichting van Mid-Century Online en koperen armaturen; weer dat Franse, zij het uit een ander tijdperk, geïnspireerd door de bezoeken aan dochter Lucy, die een jaar in Parijs woonde. Een huis met deze oppervlakte kan ongezellig voelen, iets wat de bewoners vreesden, terwijl ze juist een warm en uitnodigende woning wilden zonder in te boeten aan smaak. ‘Als kunstenaar heb je een visueel vermogen; ik wist precies wat ik wilde, maar wenste ook dat de ruimtes handig waren en onze persoonlijkheden reflecteren. Ik geniet ervan dat iedereen hier welkom is. Het is een groot huis, maar een gevulde plek, een happy home.’ evaodonovan.com
Residence kan commissie verdienen met links op deze pagina, uiteraard selecteren wij alleen producten die wij zelf ook fantastisch vinden. Lees hier hoe dat werkt.
Dit artikel is gepubliceerd in Residence No. 3, 2022, verkrijgbaar online. Fotografie: Ruth Maria Murphy | Styling: Marlene Wessels | Tekst: Orla Neligan | Tekstbewerking: Lisa Goudsmit / Shop de look: Sterre Casteelen
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.