Overslaan en ga direct naar de inhoud

Binnenkijken bij architect Francine Houben: 'Ik wil niet leven in een wegwerpwereld'

Hout, beton en staal zijn de belangrijkste materialen in de zelfontworpen woning van Francine Houben. Fotografie: Eddy Wenting
Hout, beton en staal zijn de belangrijkste materialen in de zelfontworpen woning van Francine Houben. Fotografie: Eddy Wenting

Francine Houben viert dit jaar het veertigjarig jubileum van haar bureau Mecanoo. De bekendste Nederlandse architecte verenigt in haar werk people, place, purpose en poetry. Dat is tevens de titel van het nieuwe boek. Als kind van de jaren zeventig strijdt ze voor circulair bouwen en wil ze dienstbaar zijn aan de samenleving. Onlangs ontving ze een koninklijke onderscheiding voor haar werk.

Ik ben de vierde van vijf uit een Zuid-Limburgs gezin. Mijn vader werkte voor de Staatsmijnen en later voor de Gasunie. We woonden in Limburg, Den Haag en Groningen. Als kind vond ik verhuizen inspirerend. Steeds observeerde ik de totaal andere werelden en landschappen: de mijnstreek, de hofstad, de Hondsrug. Telkens paste ik me aan en maakte nieuwe vrienden. Die houding heb ik meegenomen in mijn ontwerpen. Net als mensen moet een gebouw aarden in een landschap, stad en cultuur. Ik groeide op in een matriarchaat. Mijn moeder begeleidde de bouw van ons huis in Heerlen. Ze dealde met aannemers en leveranciers – een voorbeeld.’

Francine Houben is Nederlands bekendste architecte. Fotografie: Eddy Wenting
Francine Houben is Nederlands bekendste architecte. Fotografie: Eddy Wenting
Op de piano staat werk van Marjan Teeuwen (rechts) en JCJ Vanderheyden. Fotografie: Eddy Wenting
Op de piano staat werk van Marjan Teeuwen (rechts) en JCJ Vanderheyden. Fotografie: Eddy Wenting

Politieke lading
‘Mijn broers studeerden in Delft. Ik ging mee naar de maquette-afdeling van Bouwkunde. De sfeer en de geur van lijm, ik was meteen verkocht. In de jaren zeventig had deze studie een politieke lading. Democratisering en stadsvernieuwing waren grote thema’s. Architecten van mijn generatie werden opgeleid om te werken in de politiek, bij bewonersorganisaties of coöperaties. Die maatschappelijke betrokkenheid heeft Mecanoo ook; ik wil als ontwerper dienstbaar zijn. Met jaargenoten won ik in 1984 een prijsvraag voor jongerenhuisvesting in Rotterdam. Dat was de start van het bureau. Gevestigde kantoren vond ik toen al niet interessant.’

Een verzameling kunst van onder anderen Billy und Hells (portret) en dierbare herinneringen. Fotografie: Eddy Wenting
Een verzameling kunst van onder anderen Billy und Hells (portret) en dierbare herinneringen. Fotografie: Eddy Wenting
Het werk met gekleurde blokken is van Studio Kars + Boom, de gestileerde bloemen zijn van Studio Divers. Fotografie: Eddy Wenting
Het werk met gekleurde blokken is van Studio Kars + Boom, de gestileerde bloemen zijn van Studio Divers. Fotografie: Eddy Wenting

Wonen aan het water
‘Bij toeval stuitten mijn toenmalige partner, architect Erick van Egeraat, en ik op deze plek aan de Kralingse Plas. Het was begin jaren negentig en zelf bouwen op een perceel was ongebruikelijk. We vielen voor de unieke locatie in Rotterdam. Twaalf huizen en een hotel vormden de inspiratie voor dit pand, alle plekken waar ik voor mijn dertigste woonde. Ook de invloed van een reis van drie maanden die we door Japan maakten, zie je terug. Twee dagen voor de geboorte van de tweeling was de verhuizing. Al 32 jaar is dit een veilige, vaste waarde in mijn leven en dat van mijn kinderen.’

Lees de rest van het interview met Francine Houben in Residence Mix And Match van maart 2024, nu in de winkels.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Caroline Ludwig

Back to top