In zijn kunstwerken gaat Timothy van Oorschot op zoek naar zichzelf en de mensen op aarde. Met Atelier Manos wil hij, samen met zijn partner Jessica Barragan, mensen en culturen verbinden en zo de wereld een stukje mooier maken.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, is dat op jou van toepassing?
‘Ik kom uit een heel creatief gezin waar alles draaide om kunst en interieur. Als kind schilderde ik al samen met mijn vader – nog steeds trouwens – en dat ben ik altijd blijven doen. Van mijn moeder leerde ik veel over kleur en textuur. Op mijn achttiende ging ik naar Florence om fresco’s te restaureren en ook daarna heb ik altijd een creatief beroep gehad. Maar ik miste het werken met mijn handen. Ik was in mijn werk vooral creatief met mijn hoofd en voelde een enorme behoefte om dat meer met mijn handen te gaan doen. Vandaar ook de naam Manos, dat is Spaans voor handen.’
Wanneer kwam die omslag?
‘Dat ging heel geleidelijk, maar werd realiteit toen ik de kans kreeg om op de H.J.E. Wenckebachweg in Amsterdam een groot atelier te huren. Hier heb ik zeshonderd meter tot mijn beschikking en kan ik ook grote werken maken.’
Je hebt letterlijk meer ruimte nodig om je te ontplooien...
‘Zo zou je dat kunnen zeggen. Ik heb heel lang voornamelijk kleinere zwart-witwerken gemaakt. Om mijn emoties, gedachten en de impact die ik daarmee kan maken volledig over te kunnen brengen, heb ik behoefte aan grote werken. Om mijn verhaal te kunnen vertellen heb ik de ruimte nodig om te experimenteren met verschillende materialen en effecten.’
En wat is jouw verhaal?
‘Met de zwart-witwerken ging ik terug naar mijn verleden, toen ik – zonder daar al te veel over na te denken – alleen nog met pen en papier tekende. Het was als het ware een zoektocht naar mezelf, naar wie ik ben. Ik wilde terug naar de tijd waarin dingen niet perfect hoefden te zijn en ik nog gewoon mezelf kon zijn, zonder angst om te falen. In die tijd schilderde ik vaak mijn gezicht van dat moment, snel en in één beweging, omdat je dan puur vanuit je intuïtie kunt werken en niet hoeft na te denken over perfectie. Ik hou niet van perfectie. Pure schoonheid zit juist in het imperfecte. Kunst is als het leven. Niets is perfect.’
Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Als klein jongetje was ik geïnspireerd door kunststromingen zoals Cobra en Outsider Art omdat die zich niet lieten beperken door regels of grenzen. Het mooie van kunst is dat je fouten mag maken. Hoe meer fouten je maakt, hoe groter de beloning. In andere beroepen word je daarop afgerekend.’
Hoe zou je jouw stijl omschrijven?
‘Ik noem het naïef-bruut omdat ik volledig vanuit mijn gevoel werk. Ik begin gewoon en ga door tot ik de “klik” voel die ik wil horen. Zonder daar al te veel bij na te denken. Overal waar ik ben, heb ik een schetsboek bij de hand. Daar begint het dan mee. Ik zit op de grond, tussen al die schetsen, en probeer te ontdekken wat ik ermee kan. Ik werk ook nooit aan één werk, maar doe alles tegelijkertijd. Een werk is pas af als die “klik” er is.
Nu je werken groter worden, wordt je verhaal ook groter?
‘Toen ik meer ruimte kreeg, ontstond er vanzelf ook meer ruimte om te experimenteren met nieuwe materialen en natuurlijke pigmenten, zoals aarde uit Ibiza, waar ik goede jeugdherinneringen aan heb en nog steeds graag kom. Als je dan met die aarde bezig bent, ga je vanzelf groter denken. Dan gaat het niet meer om “Wie ben ik”, maar ook om “Wie zijn wij op deze aarde?” In die tijd heb ik ook de totems gemaakt die bestaan uit delen die elkaar ondersteunen, omhoog helpen en in balans brengen. Het is een proces dat groeit en steeds groter wordt.’
Geldt dat ook voor Atelier Manos?
‘Zeker. Manos is meer dan alleen het atelier van Timothy van Oorschot. Ik run de galerie samen met mijn partner Jessica. Zij heeft me altijd gestimuleerd in het maken van kunst. Dankzij haar ben ik bijvoorbeeld ooit begonnen met het maken van keramiek. Jessica heeft Spaanse roots, ik ben Nederlands. Jessica is werkzaam in interieurdesign, reist veel en ontmoet regelmatig creatieve professionals, ik ben de kunstenaar. Bij Atelier Manos willen we onze werelden samenbrengen door ook Spaanstalige kunstenaars en designers te vertegenwoordigen. We willen een galerie zijn met internationale allure, waar kunst en design tot leven komen.’
Hoe moet ik me dat voorstellen?
‘Op dit moment werken we samen met galeries en kunstenaars en designers uit Mexico, Uruguay, Colombia en Spanje, maar we willen ons oeuvre uitbreiden met allerlei andere disciplines zoals fotografie en performance art zoals muziek en dans. Binnenkort organiseren we een balletvoorstelling met twee ballerina’s en een pianiste en in december willen we iets met muziek doen om andere creatieven een ruimte te bieden. Volgend jaar gaan we op zoek naar nieuwe kunstenaars, designers en ambachtslieden uit Tunesië en Marokko. Zo willen we culturen en mensen bij elkaar brengen.’
Dat klinkt ambitieus...
‘Dat is het niet. We willen geen grote, internationale galerie worden, maar dicht bij onszelf blijven. Met Atelier Manos willen we mensen verbinden, maar we willen ook bij ons eigen gevoel blijven. Als we het hebben over ambitie, dan is het dat we met Manos de wereld een beetje beter willen maken. En dat begint bij jezelf.’
Atelier Manos is van maandag t/m zaterdag op afspraak geopend. Je komt er dan niet alleen Timothy van Oorschot en zijn hondje Amigo tegen, maar ook unieke designstukken van Mark Grattan en Habitación 116. @manos_atelier, timothyvanoorschot.com
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.