Arte streeft ernaar om een wereldwijde trendsetter in high-end muurbekleding te zijn. Vakmanschap, creativiteit en innovatie zijn diep verankerd in het DNA van Arte. Residence reisde naar het Limburgse Haspengouw voor een exclusief kijkje bij dit familiebedrijf.
We bevinden ons in Haspengouw, de geboorteplaats van Arte en tevens van de broers Philippe en Steven Desart, inmiddels de derde generatie van het familiebedrijf. Het was hun grootvader die de voormalige verfgroothandel Desart Paints oprichtte. Vader Jean Pierre, die in 1968 aan het roer kwam, signaleerde de potentie van behang en besloot zich te gaan toeleggen op het ontwerpen en distribueren van eigen, exclusieve behangcollecties. In 1981 richtte hij Arte op. Zijn zonen Steven en Philippe erfden niet alleen het bedrijf, maar vooral zijn passie voor wandbekleding. Philippe: ‘De behangbranche zit ons in het bloed. Onze vader begreep dat het niet alleen ging om het verkopen van een behangontwerp, maar om het delen van een levensstijl. Ook nu nog streven we ernaar om een product te maken waar mensen blij van worden.’
Visie
Jean Pierre had een innovatieve geest en introduceerde onder andere cut per length, oftewel verkopen per meter. Toen de broers het bedrijf overnamen, borduurden ze voort op deze visie. Zoals Steven zegt: ‘We streven altijd naar het beste en ontwikkelen voortdurend nieuwe ideeën en richtingen in design. Er zijn geen grenzen en er zijn altijd nieuwe invalshoeken om te verkennen. We zijn nog steeds onconventioneel, vrijdenkend en ongedwongen en kiezen ervoor om te experimenteren en onszelf te blijven uitdagen.’
Materialen en kleuren
Inmiddels telt het bedrijf meer dan tweehonderd medewerkers die deze kernwaarden van het bedrijf waarborgen. Alle producten worden in eigen huis ontworpen en het bedrijf is voortdurend op zoek naar nieuwe, betere materialen en technieken. Het assortiment omvat fascinerende materialen zoals metaalfolie, denim, houtfineer, leer, zijde en bananenschors.
Ook voor de kleuren heeft Arte een heel eigen productieproces. Het bedrijf maakt zelf een basisinkt waaraan net zolang kleurpigmenten worden toegevoegd tot de juiste nuance is gevonden. De batches die daar vervolgens van worden gemaakt, worden met het oog door specialisten gecontroleerd en, indien nodig, bijgesteld. Duurzaamheid is daarbij ook een belangrijk thema. Het bedrijf heeft een eigen waterzuiveringssysteem en restanten inkt worden zoveel mogelijk hergebruikt.
Kippenvel
Het proces waarmee nieuwe collecties worden samengesteld is vergelijkbaar met haute couture. De ontwerpers van Arte maken het hele jaar door moodboards die twee keer per jaar worden samengevoegd tot één heel groot moodboard waarin alle nieuwe ideeën vorm krijgen. ‘Daarbij komt ook een stuk gut feeling kijken’, vertelt Senior Designer Gemma Verheijen-Beenen. ‘Doordat de ontwerpers voortdurend alles om zich heen absorberen, weten ze precies welke tint of welk dessin vooruitstrevender voelt dan de andere.’ Head of Design Frederik Decoopman vult aan: ‘Goed design is voor mij vooral iets dat waarde uitstraalt en waar ik kippenvel van krijg. In onze ontwerpen proberen wij verder te gaan waar anderen zouden stoppen. Het uiteindelijke ontwerp voelt voor mij vaak als een juweel.’ arte-international.com
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.