Het schilderen zit in de genen van Anne, haar Indonesische moeder schilderde ook. Het gebeurde regelmatig dat moeder haar midden in de nacht wekte om samen doeken te prepareren en over kunst te praten.
Anne is dynamisch en energiek en wil het liefst overal te gelijk zijn. Ze verdeelt haar leven tussen Amsterdam en Bali, tussen twee culturen. Als een gedreven en onvermoeibare observator laat zij een kleurig spoor achter van vlakken, vegen, lijnen, spatten en krassen, balancerend tussen figuratief en abstract, met hier en daar een vaag of juist meer nadrukkelijk getekende aanwezigheid van mens of dier.
Jenggala Keramiek
Een warme vriendschap en familieband brengen Anne naar Jenggala Keramiek, een bedrijf dat in 1976 werd opgericht op een veel eenvoudiger Bali. Jenggala werd bedacht door de drie creatieve geesten van Kiwikunstenaar Brent Hesselyn en lokale talenten Wija en Ade Waworuntu. Wat ooit een kleine experimentele aardewerkstudio was, waar prachtig serviesgoed werd gecreëerd voor vele huizen en restaurants over heel Bali, is veranderd in een fabriek waar handgemaakte stukken worden ontworpen, geproduceerd, verpakt en verzonden naar klanten over de hele wereld. Uitgangspunt hierbij is het hooghouden en gebruiken van Indonesisch vakmanschap. Jenggala is geïnspireerd op de culturele en ecologische wortels van de lokale omgeving.
Dansende werken
Het werk van Anne is populair en brengt nieuw leven in de Jenggala-showroom. Jenggala Keramiek is dan ook vereerd Anne regelmatig te mogen verwelkomen voor het creëren van een nieuwe fascinerende collectie van haar handgeschilderde keramiek, door velen verzameld. Met behulp van de bestaande vormen van Jenggala gebruikt Anne wat als functioneel wordt beschouwd, en zet dit om in kunstwerken. Het is een poëtisch commentaar op uit het leven gegrepen momenten. Naast beweging zie je verstilling en inkeer, een geschilderde choreografie van leven en lust. Dansende werken zijn het, met een snelle, emotionele, persoonlijke dynamiek. “Ik moet snel werken”, zegt ze. “Een lijn moet snel getrokken worden. Ik krijg een beeld in mijn hoofd en dat moet ik dan razendsnel achterna, voordat het verdwijnt. Het stroomt door mijn arm naar buiten.” Anne wil vrij zijn, zich niet laten vangen in een genre. “Na portretten schilderen wil ik weer abstract, en na abstract weer 3D. Ik vind elk materiaal interessant. Ik ben nog lang niet klaar, het allerliefst beschilder ik de snelweg van Groningen naar Maastricht!”
Instagram @AnnevanBorselen
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.