Vanderven Oriental Art is gespecialiseerd in Aziatische kunst. ‘Sinds zeer jonge leeftijd bezoeken onze kinderen de beurzen waaraan wij deelnemen.’
In de reeks 'In het DNA' besteden we aandacht aan Nederlandse familiebedrijven waar een scherpe handelsgeest én goede smaak door de aderen stroomt. Ook bij de volgende generaties, die soms al in de startblokken staan om het bedrijf over te nemen. Vandaag is Vanderven Oriental Art aan de beurt.
'Als je bij ons een object koopt, dan krijg je service op maat – de klant is koning. Wij brengen vaak de objecten persoonlijk bij de mensen thuis en plaatsen of hangen het ook op als ze dat prettig vinden,’ aldus het echtpaar Floris en Nynke van der Ven, de huidige eigenaren van Vanderven Oriental Art. De geschiedenis van het bedrijf gaat verder terug: de galerie, gespecialiseerd in Aziatische kunst, werd in 1968 opgericht door broer en zus Clemens en Bea van der Ven. Toen Bea een aantal jaren later vertrok, werd Clemens’ echtgenote Neeltje medevennoot. Neef Floris van der Ven kwam in 1988 bij de zaak werken; in 1993 werd hij mede-eigenaar en in 2012 namen Floris en Nynke – die er al sinds 2004 werkt – het bedrijf geheel over.
Zoals ze zelf aangeven, heeft de samenwerking met familieleden zijn eigen dynamiek: ‘Dat heeft voor- en nadelen. Je voelt elkaar vaak direct aan en kan elkaar goed aanvullen. Om zo intensief samen te werken is natuurlijk ook geduld en begrip nodig – wat soms even zoeken is, vooral als je onder druk staat.’ De taakverdeling is helder: Floris heeft heel veel zakelijke ervaring en grote kennis van de objecten. Kunsthistorica en academicus Nynke heeft een achtergrond in pr & marketing. Samen staan ze zoals gezegd garant voor een persoonlijke klantbenadering en zeer hoog serviceniveau.
Het echtpaar hoopt hun bedrijf op den duur door te geven aan hun twee zonen van nu zeventien en negentien jaar. ‘Ze weten waarschijnlijk al meer over (Chinese) kunst dan ze zelf in de gaten hebben, want wij nemen vaak objecten mee naar huis die we bespreken en onderzoeken. Sinds zeer jonge leeftijd bezoeken zij de beurzen waaraan wij deelnemen, waar ze tijdens schoolvakanties vaak ook helpen, en gaan ze mee naar veilingen en tentoonstellingen. Maar zij moeten natuurlijk zelf beslissen hoe zij hun toekomst willen invullen. De kunsthandel is drastisch veranderd de laatste jaren en zij moeten kijken of de nieuwe manier van zakendoen, die zowel digitaal als mondiaal is, bij ze past.’
Meer verhalen uit onze reeks In het DNA lezen? Er verschijnt elke maandag een nieuw verhaal op deze pagina.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.