Een negendaags feestje om te zien wat er allemaal te beleven valt op de kunstmarkt. Maar ook: kunstwerken bekijken die uit de hele wereld komen, in het echt, live. Om te ontdekken welk verhaal er achter al dat moois schuilt. Mark Grol, Managing Director van PAN Amsterdam, over het belang van deze internationale kunstbeurs.
In 1960 kocht het MoMa in New York voor het eerst werk van haar, in 1972 schafte het Amsterdamse Stedelijk als tweede museum in de wereld een textiel van de kunstenaar aan en in 2018 gaf het Parijse Centre Pompidou een grootse overzichtstentoonstelling van het werk van Sheila Hicks (1934). Een fenomeen is de Amerikaanse inmiddels. Het Stedelijk hing Trapèze de Cristobal jarenlang in de hal van het museum, waar het in de hoofden kroop van veel bezoekers, jong en oud. De naam van het werk verwijst naar de zoon van de kunstenaar, Cristobal, een jongen die graag in de werken van zijn moeder kroop op de binnenplaats van zijn moeders atelier in Parijs.
Het is een textiel dat er dan misschien uitziet als een soort schommel, maar het is eigenlijk niets anders dan wat het is: een schitterend kunstwerk. Een werk waar de kunstenaar een prachtig verhaal mee vertelt over haar zoon, waar de museumdirecteur zijn eigen verhaal aan toevoegt en ook de museumbezoeker weer iets in vindt. Op de komende PAN Amsterdam brengt galeriehouder Julius Vermeulen werk van de inmiddels 89-jarige en nog steeds actieve Hicks naar de kunstbeurs, waarmee ook hij weer een verhaal toevoegt aan haar oeuvre, zoals daarna weer de kopers – chic gezegd – provenance én hun eigen nieuwe verhalen eraan kunnen toevoegen.
Kunst als brenger van geluk
Op de beurs komen mensen kunstwerken bekijken die duizenden jaren geschiedenis representeren en die uit alle hoeken van de wereld komen, in het echt, live. Ze komen ook om te horen welk verhaal er achter al dat moois schuilt. Lang niet iedereen van de bezoekers van de beurs zal iets kopen, en dat is in de afgelopen 35 jaar dat de beurs bestaat nooit anders geweest. Vinden wij dat erg? In het geheel niet. Fantastisch, zeker, als er weer goed verkocht wordt, ook voor de kunsthandelaar die ooit is gevallen voor dit vak omdat hij of zij het verhaal van al dat moois wilde weten en dat vervolgens door wilde geven aan zo veel mogelijk mensen. Aan bezoekers van de beurs ook die zich openstellen voor de meest prachtige objecten en verhalen die stuk voor stuk uitstijgen boven het leven van alledag. Maar wij begrijpen maar al te goed dat de beurs voor de meeste mensen vooral een negendaags feestje is om te zien wat er allemaal te beleven is op de kunstmarkt en wat de beste kunstenaars in de afgelopen millennia met hun handen hebben gemaakt.
Ook kunsteducatie vinden wij van groot belang en daarom hebben wij, via het PAN Educatie Fonds, studenten van drie ROC’s uitgenodigd om bij ons op de beurs de veelzijdigheid van de kunstwereld te leren kennen in hun eigen ontworpen stand!
Wellicht zullen sommigen van die bezoekers ooit de verleiding niet kúnnen en hóeven te weerstaan een droom waar te maken door bij ons iets aan te schaffen. En ik denk dat de lezers van dit mooie magazine als geen ander zullen begrijpen welk geluk die kunst kan brengen. Dus wees welkom op de beurs! Ik zie u graag! pan.nl
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.