Aan stoppen denkt hij nog niet, ook al is hij bijna tachtig. De naam Piet Oudolf is nog altijd wereldwijd gevestigd. En de copycats? Dat vindt hij geen punt. ‘Ik heb een soort twist, waardoor je het nooit voor honderd procent kunt namaken.’ Wil je na dit artikel meer te weten komen over Piet? Lees dan het hele artikel in de nieuwste Residence of doe mee aan de winactie voor het koffietafelboek 'Piet Oudolf aan het werk'. Lees verderop in dit artikel hoe je kans maakt.
Aan het einde van het gesprek benadrukt Piet Oudolf dat hij het allemaal niet alleen doet. Op zijn kenmerkende ingetogen manier zegt hij dat hij zonder zijn vrouw Anja nooit had bereikt wat hij allemaal heeft bereikt. En dat is veel, heel veel. Oudolf is Nederlands beroemdste tuin- en landschapsontwerper. Hij heeft wereldwijd zowel openbare tuinen en parken als privétuinen ontworpen en is mateloos populair in de Verenigde Staten, Scandinavië en Groot-Brittannië, het tuinland bij uitstek. Tijdens de Chelsea Flower Show in Londen werd hem vorig jaar zelfs de Elizabeth Medal of Honour toegekend. King Charles himself speldde hem op. Oudolf was de eerste buitenlander die de prestigieuze onderscheiding kreeg.
Ondanks zijn succes blijft Oudolf zijn nuchtere zelf. En – bijna – nog net zo hard werkend als in zijn beginperiode. In oktober wordt hij tachtig, maar aan pensioen denkt hij niet. ‘Nee, dat is niet de bedoeling. Ik word ook nog te veel beziggehouden. Mijn agenda is nog steeds vol. Ik kies mijn projecten nu vooral op basis van de mensen. Als ik een persoonlijke sympathie voor ze voel, ben ik eerder geneigd om ja te zeggen. En ik kijk uiteraard ook naar de tijdlijn van het project. Als de eerste steen nog in de grond moet, kan het zomaar drie jaar duren voordat ik ermee aan de slag kan gaan. Dan twijfel ik. Maar als ik nu al kan beginnen en we binnen twee, drie jaar klaar zijn, dan kan ik het nog overzien.’
Als hij zijn stijl zou omschrijven, spreekt hij over ‘romantisch, maar heel sterk’. ‘Mijn ontwerpen hebben een romantische of gevoelige uitstraling, waarbij ik het wilde en het spontane ook heel belangrijk vind.’ Voor elke nieuwe opdracht maakt hij een lijst met planten die hij kan gebruiken. ‘Ik werk eigenlijk als een schilder die op zijn palet verschillende kleuren verf kiest. Ik schilder natuurlijk niet, maar het is wel degelijk een soort van componeren.’ In zijn eigen kwekerij – waarmee hij tien jaar geleden is gestopt, ook de tuin is niet meer toegankelijk – had hij op een gegeven moment zo’n 1.500 verschillende soorten planten. Hij glimlacht: ‘Maar zoveel variëteit heb je eigenlijk niet nodig. Heel veel planten lijken bovendien op elkaar. Om het beeld te maken dat je voor ogen hebt, heb je aan 150 verschillende soorten planten genoeg. Je werkt met groepen en volumes, waardoor elke tuin anders wordt. Ik begin vaak met het plaatsen van de grassen omdat die de sterkste structuren hebben.’
Oudolf heeft internationaal enorm naam gemaakt. Een Oudolf-tuin is een statussymbool. Niet gek dus dat er copycats rondlopen. Dat vindt hij geen punt. ‘Ach, kopieergedrag is van alle tijden. En het betekent ook dat ik iets goeds neerzet’, zegt hij bescheiden. ‘En ik heb een soort twist, waardoor je het nooit voor honderd procent kunt namaken.’ oudolf.com
Deze winactie is gesloten
Winactie
Wil jij thuis genieten van de creaties van Piet Oudolf? Wij geven het koffietafelboek 'Piet Oudolf aan het werk' weg aan onze lezers. Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief en stuur een mail naar online@residence.nl onder vermelding van ‘PIET OUDOLF’. Ben je al ingeschreven? Stuur dan alleen een mail. Met de winnaars wordt op 8 mei contact opgenomen.
De foto’s in dit artikel zijn afkomstig uit Oudolf | Hummelo, waarin de veranderende kijk op beplanting van tuinen en openbare ruimtes wordt beschreven aan de hand van de tuin en voormalige kwekerij van Piet en Anja Oudolf in Hummelo. Beide boeken zijn verkrijgbaar bij de boekhandel.