Pierre Frey over de expositite
Ten tijde van
de Parijse interieur- en desginbeurzen opent museum Les Arts Décoratifs de deuren van een expositie die onze harten sneller doet kloppen:
Pierre Frey. Tissus inspirés. De expositie toont jarenlang verzamelwerk van de familie Frey. Stoffen, patronen en prints passeren de revue. Pierre Frey, die in de voetsporen van zijn vader en grootvader is getreden, vertelt.
'Samen met het museum hebben we een expositie samengesteld, waarbij hun hedendaagse kunst in gesprek gaat met onze stoffen. Wanneer je door de expo heen wandelt, ervaar je de verschillende periodes van de Pierre Frey-geschiedenis: Tachtig jaar geschiedenis is verdeeld over vier kamers.' In elke kamer zijn er stukken stof, behang, jacquard-geweven stoffen en vloerkleden te zien, die de stijl van de periode weergeven. 'We tonen niet alleen de uiteindelijke stoffen, maar ook wat ons heeft geïnspireerd tot het ontwerp. Mijn opa en mijn vader gebruikten uiteenlopende stukken als inspiratie voor de patronen van hun stoffen. Zoals een stoeltje dat op een vlooienmarkt is gekocht, of een bord van keramiek.'
Het entree van het Parijse museum Les Arts Décoratifs en het bord van keramiek dat ter inspiratie diende voor de getoonde stof.
We lopen door de verschillende kamers, waar de elkaar opvolgende stijlperiodes vertaald worden door stoffen en patronen van Pierre Frey samen met stukken kunst uit de collectie van het Parijse museum Les Arts Décoratifs. Een belangrijk stuk voor Pierre Frey hangt in de eerste kamer. 'Dit patroon heeft mijn oma gemaakt. Ze is inmiddels 102 en ze is de dochter van een bekende interior designer uit de jaren dertig. Ze ontwierp stoffen en haar vader adviseerde haar naar mijn opa te gaan, die destijds zijn stoffenbedrijf net geopend had.' De ontmoeting vond plaats en Pierre Frey senior viel direct voor de vrouw, maar ook voor de ontwerpen. 'Dit is haar eerste stof die in productie werd genomen. Ze heeft de expositie nog niet gezien, maar als het wat rustiger is nemen we haar mee. Ik weet zeker dat ze zal huilen als ze dit allemaal ziet.'
Door de jaren heen veranderden de collecties. 'Toen mijn vader in het bedrijf kwam introduceerde hij nieuwe, voor die tijd moderne technieken. Het was meer een verloop dan een drastische verandering. Mijn grootvader was meer traditioneel, terwijl mijn vader metallics introduceerde, en textuur en wol. In 1976 nam mijn vader het creatieve stuk volledig over van mijn opa, toen deze met pensioen ging. Omdat mijn opa vrij oud was toen hij mijn vader kreeg, hebben ze niet heel lang samen hoeven werken. Hierdoor hebben ze nooit onenigheid gehad, ondanks hun verschillende stijlen. Ik werk zelf inmiddels al 16 jaar met mijn vader. Qua werk zijn we meer complementair. Mijn vader is nog steeds de
creative director, terwijl ik me ook met de zakelijke kant bezig houd.'
Pierre Frey in 'zijn' expositie en een aantal stukken waarop zijn vader en grootvader stoffen inspireerden.
Alhoewel dat laatste begint te veranderen, aangezien Pierre dit jaar voor het eerst zelf de creatieve hoek is ingedoken. 'Dat klopt, ik heb mijn eerste collectie gelanceerd. Dat smaakt absoluut naar meer. Net als mijn vader en opa teken ik niet, maar het helpt dat ik mijn hele leven omringd ben met kleur en patronen. Mijn vader heeft me altijd gewezen op de bijzondere dingen in het leven. Een mooi kasteel, boeken, stoffen, noem het maar op. Dat is een dagelijks terugkerend element in mijn leven.'
'In de laatste kamer identificeren we de zes concepten van ons merk, namelijk geschiedenis, motieven, inkt, patronen, kleur, geluid van stof dat beweegt. Hier hebben hedendaagse kunstenaars aan meegewerkt, waaronder
Marcel Wanders die een vloerkleed met de vorm van een monster ontwierp.'
Marcel Wanders ontwierp het vloerkleed Monster Garden voor Pierre Frey
Expo II: vier eeuwen behang
Tegelijkertijd met de expositie
Pierre Frey. Tissus inspirés. organiseert het museum de expositie
Faire le mur. Quatre siècle de papiers peints. over vier eeuwen behang in Frankrijk. Alhoewel niet alle ontwerpen aan Pierre Frey toebehoren, putte het museum wel uit de archieven van het familiebedrijf.
Links: L’Eden, papier peint panoramique, Joseph Fuchs, Manufacture Desfossé, 1861
Rechts: 'Les perroquets', Barbier George, Manufacture Alfred Hans Paris, uit 1912
Adres: Les Arts Décoratifs - 107 rue de Rivoli - 75001 Paris