Het voormalige Franse consulaat aan de Bosmanlei in Antwerpen is omgetoverd tot een exotische villa en het warme familiehuis van Inge Onsea en Esfan Eghtessadi, de eigenaren van het gedurfde modelabel Essentiel Antwerp, en hun twee kinderen. De
keuken blijkt één van de favoriete plekken van de familie. ‘Het eerste wat ik doe als ik in de wintermaanden thuiskom, is hier de
open haard opstoken. De kinderen hebben boven een huiswerk- kamer, maar zijn ook altijd in de keuken te vinden. Het is echt een familiehuis en dat was voor ons absoluut een must. Wij reizen veel en ons werk is erg druk, dus als je thuiskomt wil je die knop kunnen omzetten’, zegt Onsea.
Eetkamer voor feesten en diners
Een andere ruimte waar ze erg blij mee is, is de tuin- annex eetkamer die voorzien is van spiegels, stoffen met exotische prints en grote planten. ‘Ik heb een hekel aan een eetkamer die alleen wordt gebruikt om te eten. Ik vind het leuk om zo’n kamer verschillende functies te geven, zodat ik er op zondag ook lekker kan lezen. In eerste instantie stond er een heel grote tafel, maar ik had het idee dat het daardoor een soort vergaderzaal werd. Ongezellig ook, als we er alleen met het gezin zitten. Nu hebben we een tafel die we kunnen uitklappen voor diners en feesten.’
Mixen met stijlen aan tafel >
Knalgroene salon
De Belgische interior designer
Gert Voorjans is verantwoordelijk voor het kleurrijke, eclectische en glamoureuze interieur. ‘Hij kent ons allebei erg goed, dat maakte de samenwerking heel makkelijk. We gebruiken veel kleur en prints in de collecties van Essentiel, dus toen Gert een
knalgroene salon voorstelde was dat geen probleem. Door ons werk hebben wij een bepaalde openheid voor dat soort ideeën. Het is gemakkelijker om te accepteren. Mensen die minder begaan zijn met kleur zullen dat vast niet zo snel doen’, stelt Onsea. Het enige waar ze aan twijfelde, was of het huis niet te groot was en ze er wel warmte kon creëren. ‘Maar dat is helemaal gelukt.’
In de salon zijn de muren bekleed met damast van Tassinari & Chatel. Custom made sofa, de stoelen waren al in het bezit van de familie en werden opnieuw gestoffeerd. Vloerkleed uit Aubusson, uit 1950. Aan de muur een op art werk. Eghtessadi begon vijftien jaar geleden met het verzamelen van kunst. ‘Mijn eerste schilderij was van Karel Appel, maar inmiddels verzamel ik alles. Van fotografie tot sculpturen, vazen, stenen, noem het maar op. I love it and I need to do it. Dit huis gaf me de ruimte om meer te verzamelen, maar wel op zo’n manier dat het de stukken recht doet. Ik wil niet dat het op een museum gaat lijken.’
In de keuken hangt een op maat gemaakte kroonluchter. De haan van keramiek dateert uit de late Qing-dynastie. De tafel heeft een blad van marmer afkomstig uit Italië. Stoelen uit Zweden.
De Belgische antiquair en createur Jean-Philippe Demeyer richtte de buitenruimte in. Hij liet een loungebank maken in de stijl van een Engelse kasteelbank en daarbij dertig kleurrijke kussens van een outdoor stof geïnspireerd op de vlaggen van de Palio, de paardenrace in Siena. Ook de metalen zitjes en terracotta bijzettafeltjes komen van Demeyer.
In een kamer grenzend aan de keuken staat al het serviesgoed uitgestald, waaronder blauwe antieke glazen potten. Inge Onsea: ‘Wij zijn best vaak verhuisd en ik neem eigenlijk nooit veel spullen mee. Ik vind dat het bevrijdend werkt om te cleanen. Met de jaren wordt je smaak bovendien volwassener en koop je minder prullaria. Waar ik echter nog altijd een zwak voor heb zijn mooie borden, schalen en vazen.’
De muren van de tuin- annex eetkamer zijn voorzien van spiegels. ‘Ik ben dol op het aankleden van tafels en pak daar graag groots mee uit. Ik heb ontzettend veel tafelkleden, servetten en servies. Niet alles hoeft te matchen, het mag best clashen en soms zelfs kitsch zijn. En bloemen van Mark Colle’s Antwerpse winkel Baltimore mogen niet ontbreken’, aldus Inge Onsea.
Doorkijkje vanuit de grote slaapkamer naar de aangrenzende badkamer en daarachter de dressing van Eghtessadi.
De dressing room annex inloopkast van Inge Onsea is volledig op maat gemaakt.
De lambrisering in de bibliotheek is van Indian rosewood en er staan ook meubels van exotisch hout. Een verwijzing naar de oorspronkelijke bewoners die daar rond 1910 in handelden. De rolgordijnen zijn van bamboe. De bank is custom made en het kunstwerk is van Jean Dubuffet.
Gele accenten in de slaapkamer. De gordijnen zijn van zijde en het vloerkleed is handgemaakt.
In de dressing room annex inloopkast van Esfan Eghtessadi staat een Italiaanse commode uit de jaren veertig. Aan de muur een ‘sunburst’ facetspiegel, de vintage tafellampen zijn rond 1970 ontworpen door Castigliani. Het voormalig Franse consulaat heeft een grote en imposante achtertuin.
In de dressing room annex inloopkast van Esfan Eghtessadi staat een Italiaanse commode uit de jaren veertig. Aan de muur een ‘sunburst’ facetspiegel, de vintage tafellampen zijn rond 1970 ontworpen door Castigliani. Het voormalig Franse consulaat heeft een grote en imposante achtertuin.
Esfan Eghtessadi en Inge Onsea toverden met behulp van interior designer Gert Voorjans het voormalig Frans consulaat om tot een uniek familiehuis.
Dit interieur verscheen in Residence 4. Fotografie José Manuel Alorda Tekst Simone Lautenbach
Nieuw hotel in Londen: Henrietta van Dorothee Meilichzon >
Interieurtrend: Colour Blocking >
Hotspot in Antwerpen: Lazy Jack >