Alles is open, zelfs de badkamers worden enkel afgesloten door middel van een fraai camel suède gordijn. ‘We hadden het al zo in ons vorige huis en daarom hebben we het hier ook gedaan. Toen de kinderen klein waren, was het geen probleem, maar nu ze hun vriendjes mee naar huis brengen, wordt het langzamerhand wel lastiger,’ zegt ze lachend. Cornelissen verbouwde haar huis tot wat ze zelf een ‘moderne
finca’ noemt. ‘Ik haalde inspiratie uit de Argentijnse bouwstijl; vooraan is alles heel dicht, achteraan alles open.’ In het interieur staan verfijnde kunst- en gebruiksvoorwerpen uit alle werelddelen. ‘Het Oosten is voor mij qua vormen, geuren en kleuren een grote inspiratiebron.
Japan intrigeert me en staat hoog op het lijstje van landen waar ik graag eens langer wil verblijven.’
Italiaans design en Aziatische antieke stukken
Het huis heeft een grondoppervlakte van 512 m. Het telt vier slaapkamers en heeft twee badkamers boven. Beneden is ook nog een gastenkamer met douche. Cornelissen werkt graag met rijke, natuurlijke materialen. De muren werden met de hand gestuukt door een Italiaanse firma, een werk dat drie maanden heeft geduurd. Ze gebruikten daarvoor een zuivere ongebleekte minerale specie. De natuurlijke specie zorgt voor een
goede akoestiek in huis. ‘Dit materiaal lijkt te leven, er zitten schakeringen in en het licht valt er mooi op.’ De keuken in notelaar ontwierp ze zelf en werd uitgevoerd door het Italiaanse merk Riva, specialist in massief hout. Het werkblad is gemaakt van gebrand Emperador-marmer, op de vloer ligt Portugees marmer. De meubels zijn een mix van Italiaanse designklassiekers met authentieke antieke stukken zoals de Indonesische buffetkast. Aan de muur hangt een van de eerste modernistische berbertapijten, dat ze zelf meebracht uit de bergen in Marokko. ‘Een huis moet voor mij gezellig en leefbaar zijn, niet te clean.’
Doorkijk van de eetkamer naar de eetbar. De op maat gemaakte keuken en bijkeuken ontwierp Hilde Cornelissen zelf. De grote eettafel in massief notelaar is van Maxalto. De eetbar is ook uitgevoerd in massief notelaar. Op de vloer ligt Portugees marmer. De muren zijn gestuukt met een minerale specie.
De lichte woonkamer grenst aan de royale tuin. De leren banken in crème en roze/peach zijn van Poltrona Frau. De console op de voorgrond is uitgevoerd in ‘Film Oro’, een speciaal procédé. De kussens zijn een combinatie van stoffen van Jim Thompson, Rubelli en Lelièvre. Op de poef staat een mix van verzameld en geërfd zilverwerk en een ijsemmer van Armani Casa.
Het relaxhoekje van Cornelissen in de woonkamer met een wandlamp voorzien van een gordijn van handgevormde glasparels. De lage bijzettafel is van B&B Italia. De bijzettafeltjes van plexiglas zijn vintage. Het schilderij is van Jean Houlin uit de jaren vijftig.
Bij het binnenkomen zie je meteen de majestueuze trap in marmer. De hanglamp is van Porto Romana, custom made in bronze argentée. Het beeldje ‘De Denker’ van Rodin staat op een antiek Oosters selette. Aan de wand hangt een Clément Corneille, van diepblauw keramiek.
Doorkijk die de open structuur van het huis benadrukt. De clubfauteuil is een model van Barbara Barry voor Hickory Furniture in zandkleurig kalfsleder.
Tweezitsbank Serpentine en bijhorende poef in taupekleurig mohair zijn ontworpen door John Hutton voor Donghia. De salontafel is een sensueel ogende sculptuur uit de jaren negentig, uitgevoerd in lasercut lavastone.
De slaapkamer met groot raam op de tuin. Boven het bed hangt een drieluik naar eigen ontwerp, bekleed met zijdefluweel van Verel de Belval. Blikvanger is de groene satijnen sprei, een stof van Élitis. Op de voorgrond staan twee handbeschilderde, Oosterse kastjes.
Lees meer in Residence 6 - Simply the best. Fotografie José Manuel Alorda Tekst Soetkin Bulcke
Elegante finca op Mallorca door Malene Birger >
Modern, aards theeservies maakt Chinese traditie actueel >
Interieurtrend: ethnic fantastic >