Hoe vind je het dat je benoemd bent tot Designer van het Jaar?
'Ik vind het een hele eer. Het is een erkenning voor mij. Zeker omdat ik de eerste architect ben en dat ik weet dat ze de regels een beetje hebben moeten omzeilen om mij te benoemen. Normaal gesproken zijn het altijd jonge ontwerpers onder de 40 jaar, nu hebben ze met mij een mid-vijftiger en architect gekozen. Ik voel me vereerd.'
Lees hier een profiel van Vincent Van Duysen >>
Waarom hebben ze jou gekozen?
'Al vanaf het begin van mijn carrière hou ik als architect veel rekening met het interieur. Architectuur is voor mij niet alleen het vormgeven van de ruimte. In die context komt de prijs gelegen, interieur wordt door architecten niet altijd op waarde geschat. Ik stel mijn werk echt in het dienst van de bewoner. Ik wil ruimtes creëren waar mensen zich goed voelen. Dit doe ik niet op een schreeuwerige manier, maar heel rustgevend en sereen. Hiervoor maak ik gebruik van tijdloze en duurzame, vaak natuurlijke materialen. Belgen houden van hele solide,
down to earth producten, dat zit in mij. Ik heb altijd gehouden van puurheid en essentie. Het gebruik van natuurlijk materialen maakt het heel puur en zuiver, maar toch ervaar je het warm.'
De presentatie van Vincent Van Duysen op Biënnale Interieur in Kortrijk.
Je moest voor de beurs in 1 ruimte Vincent Van Duysen duiden. Hoe heb je dat gedaan?
'Ik heb gekozen voor een hele strakke, introverte ruimte. Ik wilde geen schreeuwerige stand ontwerpen, ik wou iets heel
understated doen, iets abstracts. Daarom heb ik deze afgesloten, witte cube ontworpen. Van binnen wilde ik het een contemplatieve kamer is. Een salon waarin je mijn signatuur herkent. Wel die architecturale ervaring, de inrichting heel monochroom. Ik heb het ingericht met meubels van mijn hand uit verschillende collecties zoals Flos, Paola Lenti en natuurlijk Molteni&C.'
Je bent nu verbonden aan Molteni&C als art director. Wat is je missie daar?
'Na het overlijden van Luca Meda, ook een architect, heeft de familie niet meer iemand gehad die een consequente, artistieke leiding doorvoerde. De bedoeling is om het merk weer een boost te geven en de elegantie en
knowhow op de juiste manier en met de juiste producten naar voren te brengen. We pakken de showrooms aan, catalogi en we hebben net een nieuwe campagne gelanceerd. Mijn gevoel voor esthetiek wordt heel erg op prijs gesteld, het is een Italiaans-Belgische kruisbestuiving. Vorig jaar hebben we in Milaan veel nieuwe producten gelanceerd, die gaan we dit jaar verder ontwikkelen en verstevigen. Je kunt niet elk jaar een nieuwe lijn perfecte producten neerzetten, producten moeten rijpen en dat heeft tijd nodig.'
Het hotel als inspiratiebron >>
Video: designdoorbraak op je 94e >>
Trend: ingetogen en aaibaar >>