Overslaan en ga direct naar de inhoud

In gesprek met royal designer Geoffrey Harcourt


Designer Geoffrey Harcourt ontwierp tal van producten voor meubelmerk Artifort. Vooral in de jaren '60 en '70 ontwierp hij vele zitmeubelen. De ontwerpen van Harcourt blijken al snel internationaal zeer gewild, wat leidt tot een enorme groei bij Artifort. Harcourt wint tijdens zijn carrière vele prijzen en wordt in 1978 onderscheiden met de titel Royal Designer for Industry. Bekende ontwerpen van zijn hand zijn Fauteuil 510 uit 1967 en de iconische chaise longue Cleopatra uit 1970, zijn persoonlijke favoriet. ‘Ik ben het meest trots op Cleopatra, dat ontwerp zie ik nog geregeld terugkomen op interessante plekken.’ Residence blikt samen met hem terug op de bruisende jaren van de ontwerpindustrie.

Hoe ontstond de samenwerking met Artifort in de jaren 1960?


‘Ik studeerde aan The Royal College of Art in Londen. In 1959 werd mijn afstudeerproject gepubliceerd in verschillende boeken en tijdschriften. Met mijn diploma op zak ging ik naar Amerika, waar ik aan verschillende projecten werkte. Toen ik terug kwam naar Groot Brittannië, benaderde de toenmalige baas van Artifort mij. Hij wilde mij aan zijn team ontwerpers toevoegen. Ik was natuurlijk erg enthousiast dat een Nederlands designbedrijf met mij wilde samenwerken. Toen ik in het kantoor in Maastricht aankwam voor een kennismaking vroeg ik wat ze van mij verwachtten. Ze antwoordden: ‘Geen idee, jij bent de ontwerper.’ Dus ik ging kijken wat er nog miste in het opkomende bedrijf. Ze hadden al veel huiselijke ontwerpen, maar niet iets voor kantoren of grote ontvangstruimtes. Dat was toen helemaal niet aan de orde. Ook op luchthavens waren geen ontvangststoelen te vinden. Ik ging hiermee aan de slag en ontwierp in 1962 een aantal bureaufauteuils. Deze werden goed ontvangen. Mijn tweede ontwerp voor Artifort, serie 042 uit 1963, was internationaal gewild. Ik had veel succes en heb erg geluk gehad dat Artifort met mij wilde werken. In die tijd had ik dit niet goed door, maar nu besef ik mij dit zeker.’

Ontwerp je nog steeds meubels?


‘Ik heb de afgelopen jaren geen meubels meer ontworpen, maar ben heel trots dat mijn designs nog steeds verkocht worden. Ook is de Rocking Chair die ik in 1967 ontwierp twee jaar geleden geherintroduceerd. Ik werd erg betrokken bij dit ontwerpproces en vond het heel speciaal dat Artifort mijn alweer bijna vijftig jaar oude ontwerp een nieuw leven in blies. Ik ben ondertussen tachtig jaar oud en probeer mijn leven wat anders in te richten dan de drukke, maar ontzettend leuke ontwerpjaren. Tegenwoordig stop ik mijn creativiteit ergens anders in. Ik schilder nu en ik word er - als ik het zelf mag zeggen - aardig goed in.’



Rocking Chair

Wat diende als inspiratiebron voor je ontwerpen?


‘Ik hield nieuwe productietechnieken altijd nauwlettend in de gaten. Dit vond ik erg interessant. Ik was ook de eerste ontwerper die met nieuwe zitsystemen werkte. Dit was mijn kracht. Artifort is een vooruitstrevend bedrijf. Dat waren ze toen al, maar nu nog. Het bedrijf wil altijd met nieuwe dingen komen, ook al weet het van tevoren niet zeker of het ontwerp succes zal hebben. Al worden bijna alle ontwerpen goed ontvangen door het internationale publiek. Daarnaast weet Artifort de ontwerpen goed in de markt te zetten. Ik heb daar veel bewondering voor. Het bedrijf heeft nog altijd de bijzondere vibe van de jaren ‘60 en ’70. Dit waren booming jaren in de interieurwereld. In deze tijd, na de oorlog, durfden ontwerpers meer. Ze pasten bijzondere vormen en kleuren toe. Tegenwoordig zie je veel meubels met deze invloeden, zoals de bijzondere Mood collectie van René Holten. Dit is denk ik ook de reden dat mijn ontwerpen uit die jaren nog steeds in productie zijn.’



Links: portret Geoffrey Harcourt, Rechts: ontwerp F587

Hoofdfoto: Chaise longue Cleopatra uit 1970 via tmagazine.blogs.nytimes.com

Lees meer artikelen uit de rubriek 3 vragen aan:
- 3 vragen aan Jan te Lintelo
- 3 vragen aan Nina Campbell
- 3 vragen aan Momiq
- 3 vragen aan galeriehouder Roy Kahmann

Back to top