Overslaan en ga direct naar de inhoud

Aankoop Rijksmuseum op TEFAF gekoesterde wens


Op het doek van de zeventiende-eeuwse schilder is de dijkdoorbraak te zien van de Amsterdamse Sint Anthonisdijk - nu Zeeburgerdijk - ten gevolge van de Sint Pietersvloed in 1651. ‘Het maakt in één klap de situatie duidelijk waarin wij Hollanders altijd hebben geleefd en nog steeds leven: onder de zeespiegel. Asselijn verbeeldde dit actuele thema, op dramatische wijze’, zegt museumdirecteur Wim Pijbes over het werk.

Residence wilde nog veel meer weten over de aankoop en ging met het Rijksmuseum in gesprek.

Hadden jullie het schilderij al op het oog of liepen jullie er zomaar tegenaan op Tefaf?
‘Een schilderij als dit is een gekoesterde wens. In het werk gaan kunst en de geschiedenis van Nederland hand in hand. In onze collectie bevindt zich bovendien nog een werk van Asselijn. 'De bedreigde zwaan' is een publiekslieveling en de eerste aankoop die het museum (toen nog de Nationale Kunstgalerij) deed in 1800.’




Hoe gaat de aankoop van zo’n schilderij in z’n werk?
‘Wij hebben contact met veel kunsthandelaren en zijn vrijwel continu op de hoogte van de ontwikkelingen in de kunstmarkt. Voor dit schilderij hebben we een prijs van 1,2 miljoen euro betaald. Dat is een marktconforme prijs. Wij krijgen als museum geen korting. Ons aankoopbudget is beperkt en helaas niet toereikend voor dit soort aanwinsten. Daarvoor zijn we altijd afhankelijk van externe partijen. In dit geval is de aankoop mogelijk gemaakt dankzij het Scato Gockinga Fonds / Rijksmuseum Fonds, de Turing Foundation, ING en een anonieme schenker.’

Is het schilderij nog op TEFAF te zien of was het inpakken en wegwezen?
‘Het werk is de hele week nog te zien bij kunsthandelaar Bob Haboldt. We hopen het daarna zo snel mogelijk in huis te hebben om het te presenteren aan het publiek.’

Heeft het Rijksmuseum al vaker aankopen gedaan op TEFAF?
‘Ja, vorig jaar nog kochten we het schilderij 'Schaatswedstrijd voor vrouwen op de Stadsgracht in Leeuwarden' van Nicolaas Baur. En in 2008 kochten we het beeld 'Carità Educatrice' van Lorenzo Bartolini. Het is een beeltenis van een vrouw die zich ontfermt over twee kinderen.’




Wat doet het Rijksmuseum zelf op TEFAF?
‘Onze specialisten, onder meer conservatoren en restauratoren, treden op als keurmeester. TEFAF staat bekend om zijn kwaliteit, die wordt streng bewaakt door een keuringscommissie waarin wij zitting hebben. In de twee dagen voorafgaand aan de beurs bekijken in totaal 180 keurmeesters alle 35 duizend schilderijen, beelden en andere kunstvoorwerpen. Elk object dat twijfel oproept (bijvoorbeeld over de authenticiteit), wordt extra onder de loep genomen in een mobiel technisch laboratorium. Robert de Langh, ons hoofd restauratie, heeft daar de leiding. Daarnaast hebben we een stand op de beursvloer. Het is een internationaal meeting point voor vakgenoten, maar we ontvangen er ook relaties. In de stand hebben we drie prenten opgehangen vanwege de tentoonstelling Late Rembrandt die momenteel in het Rijksmuseum te zien is’.

Tekst: Simone Lautenbach
Foto's: Rijksmuseum

Meer TEFAF?


Residence selecteerde de interior highlights én was aanwezig op de openingsdag.

Back to top