Overslaan en ga direct naar de inhoud

3 vragen aan Giuliano Galimberti


Onder het genot van ossobuco, ravioli en andere Italiaanse heerlijkheden werd de nieuwe Flexform winkel donderdag 12 januari geopend. Tijdens de 3-gangen lunch vertelden Stephan en Edwin van der Horst, de vierde generatie van meubelzaak Co van der Horst, over de totstandkoming van de samenwerking met Flexform. Giuliano Galimberti, geboren en getogen in Brianza where furniture is a religion, vertelde over het familiebedrijf en de filosofie van Flexform. Na het smakelijke Amaretti di Saronno dessert stelde Residence hem drie vragen:

Waarom is Amsterdam klaar voor een Flexform monobrand store en vice versa?

'Eén van de redenen om ons te vestigen in Amsterdam is de aanwezigheid van onze partner Co van der Horst. We zijn eerder geneigd een winkel te openen op een plek waar we een partner kunnen vinden die betrouwbaar is en dezelfde mentaliteit heeft. Een gelijke visie hebben op het product is belangrijk in deze. Ten tweede, in Europese context heeft Amsterdam een speciale atmosfeer. Wij zien Amsterdam als een moderne, internationale en open-minded stad. Ik ben ervan overtuigd dat deze positie de komende tijd alleen maar zal groeien. De bouwcomplexen op de Zuidas, waar duizend appartementen in één gebouw zitten, tonen deze internationale kant van Amsterdam. Daarnaast is de populariteit van Flexform in Nederland de laatste jaren gestegen. Het betekent dat een deel van de Nederlanders de filosofie van Flexform waarderen en ook daarom hebben we besloten naar Amsterdam te komen.'





Waarom hebben jullie voor deze locatie op de Zuidas gekozen?

'Zes maanden geleden waren we aan het rondkijken voor een locatie en bij het zien van dit gebouw zeiden we gelijk: dit is het. De Zuidas is booming: er zijn veel zakelijke activiteiten en er wordt veel gebouwd. Daarnaast heeft de winkel een uitnodigend karakter door de vele ramen. Deze ruimte biedt ons de mogelijkheid om niet alleen de producten, maar ook het gevoel, het gehele beeld en de brand identity van Flexform te laten zien. We willen bezoekers inspireren met ready made producten.' Als we naar aanleiding hiervan de term 'gezellig' uitleggen, snapt Galimberti wat ermee wordt bedoeld. Het uitspreken ervan doet iedereen even grinniken. 'Jullie taal blijft lastig voor ons Italianen'.





Wat is de toekomst van Flexform?

'Het openen van deze unieke flagshipstore in Amsterdam is onderdeel van een ontwikkeling. Het is niet eerste en zeker niet de laatste monobrand store van Flexform. Het is de bedoeling dat in 2017 vijf nieuwe monobrand stores verspreid over de hele wereld openen.' Op de vraag wat zijn favoriete bezigheid is in het familiebedrijf antwoordt Galimberti: 'Ik heb eerlijk gezegd niet een voorkeur in het productieproces. Een merk is een zeer ingewikkelde machine dat bestaat uit verschillende elementen. De productie, het designproces, de communicatie, de marketing en de sociale media: alles is belangrijk en alles moet op de juiste wijze worden uitgevoerd. Op het moment dat iedereen in dezelfde richting beweegt en daarnaar handelt, dan wordt een merk succesvol.'







Flexform Flagshipstore, Beethovenstraat 396, Amsterdam.
www.flexformamsterdam.nl


3 vragen aan Graypants-oprichter Seth Grizzle >>
3 vragen aan Nicolo Favaretto Rubelli >>
3 vragen aan Chloé Macintosh >>

Back to top